Weekendje Shanghai! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Weekendje Shanghai! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Weekendje Shanghai!

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

23 Juli 2007 | China, Beijing

Na er 10 dagen op een rij voor te hebben gewerkt, had ik dan eindelijk weer eens een zaterdag en een zondag vrij! Met dit weekendje vrij in het vooruitzicht heb ik dus treintickets laten kopen naar Shanghai, en vrijdagavond dus op de trein gestapt. Natuurlijk is bijna alles hier in China een groot avontuur, en dus ook de treinreis, die vanzelfsprekend op het station begint. Dit station is dus net een vliegveld, direct als je binnenkomt is er een bagagecheck, en dan op zoek naar het juiste perron... Veel staat in het Chinees aangegeven, dus je krabt jezelf dan wel even op je hoofd... Gelukkig hangt er een groot bord met de treinnummers er op, en dit treinnummer staat ook op je kaartje. Op het bord staat nog een nummer, en voor de rest allemaal vreemde krabbels die je natuurlijk totaal niets zeggen... Dat andere nummer is dus voor de wacht "lounge", en zodra je die gevonden hebt, gaat de rest eigenlijk vanzelf. Alle mensen voor één trein zitten bij elkaar in de lounge, dus als iedereen opstaat, snel er achteraan waggelen en uitkijken dat er niemand over je koffer struikeld, want zo goed kijken die Chinezen niet uit hun doppen! Ze lopen snel achter je langs, maar houden er geen rekening mee dat je wel eens een koffer achter je aan kan slepen (net als de andere 90% van de mensen op het station), dus regelmatig voel je een ruk aan je koffer, kijk je om, en zie je weer een Chinees op z'n plaat liggen! :D

De treinen zien er erg goed uit, de softsleeper is lang zo soft niet als dat hij klinkt, maar hij slaapt OK. Ook was het bed zelfs lang genoeg voor mijn lange benen, dus dat was helemaal top. 's Avonds even een boekie lezen, al snel wordt je in slaap gewiegd door het schudden van de trein, en de volgende ochtend kan je alweer uitstappen, 1080 km meer naar het zuiden, en 11,5 uur later! Dat doen wij met de vakanties Figeac toch beter, of niet Moeders?

Voor zover het treinavontuur, nu het Shanghai avontuur: HEET!!! In Shanghai is het voor zover mogelijk toch echt een stuk heter dan in Beijing! De lucht is er een stuk vochtiger, dus erg benauwd, het zweet loopt in stralen van je af!
Na aankomst met de trein heb ik m'n koffers even in het Howard Johnson Plaza Hotel gegooid, waar ik gratis op de kamer van een jongen (Jordi) van het NHTV Breda kon slapen. Snel even een douche genomen, en toen Shanghai gaan verkennen. Ik ben begonnen op de Bund, een boulevard aan de Huangpu rivier met allemaal westerse gebouwen, uit de tijd dat de Engelsen, Fransen en Amerikanen daar de boel overnamen voor de Opium handel, begin vorige eeuw. Vanaf de Bund heb je ook een prachtig uitzicht op het in smog gehulde Pudong, de economische zone van Shanghai, met de 457 meter hoge Oriental Pearl TV Tower, de 421 meter hoge Jinmao Dasha, en het Shanghai Financial Center, welke nog in aanbouw is, maar nu al hoger dan de twee andere hoge torens is!
Ik heb een cruise genomen over de Huangpu rivier, wat ook wel erg grappig was. Aan boord lieten ze namelijk een filmpje zien over dorpjes in de Alpen (?), en gek genoeg hadden de meeste Chinezen hier meer aandacht voor dan de stad om de rivier heen! Rare jongens, die Chinezen...
Vanaf de Bund ben ik naar de Yu Garden gelopen (in Shanghai liggen de bezienswaardigheden wel op loopafstand van elkaar, in tegenstelling tot Beijing). Dit is het oude Shanghai, met bouwstijlen die totaal verschillen met Beijing. Erg indrukwekkend, en vol met kleine winkeltjes, Mac Donald's en Starbucks. Op straat kraampjes die inktvis op een stokkie verkochten, erg lekker! Vanuit de Yu Garden doorgegaan naar het Renmin park (park van het volk), een rustig park in het midden van de stad, waar je boven de bomen de toppen van de vele glimmende wolkenkrabbers ziet. Omdat het zweet van m'n hoofd droop, toch maar besloten om even af te koelen in een taxi, en heb ik me naar het Shanghai Expostie Gebouw laten rijden. Tegenwoordig een Woon-Mall, maar van buiten nog steeds een indrukwekkend gebouw in de Sovietstijl. Van daaruit doorgegaan naar de Jing'an Tempel. Het moest rond de 500 jaar oud zijn, maar in plaats van gerestaureerd zag het er eerder uit alsof het opnieuw gebouwd was, maar al met al een mooi complex, als waren sommige altaren dan nog in "restauratie" (een blok beton dus, waar de decoratie nog aan gehangen moest worden).
Veel gedaan dus op de zaterdag, en ik was wel aan een biertje toe, en ik liep tegen een bruincafé aan, dus dat was ook wel weer even leuk! Om 17 uur was Jordi klaar met werken, dus ben toen terug gegaan naar het hotel. Samen met wat vrienden van hem ergens erg goedkoop en veel gegeten in een Italiaans restaurant, en 's avonds gezellig gaan stappen!

Zondag de hele ochtend lekker de mis van Dominee Beddelaken bijgewoond, mijn voetjes vonden dat ik wel genoeg van Shanghai had gezien, maar ik wou ook nog even naar Pudong toe, dus heb mijn voetjes maar weer even moed ingepraat!
Ik heb toen de toeristentunnel onder de Huangpu door genomen, dat is dus met een kabelbaantje door een kleurig verlichte tunnel door, waar ze af en toe op een zwoele manier de woorden "water, magma, rock, meteor shower!" riepen, beetje vreemd dus, ik kreeg de boodschap niet helemaal mee. Aan de andere kant was er een kleine expositie over de erotische obsessie in de Chinese kunst dedurende de afgelopen 5000 jaar, erg komisch! Toen dus maar Pudong ingelopen, en de Oriental Pearl TV Tower ingegaan. Wel leuk, maar niet echt de moeite waard. Ik ben in totaal 2 uur binnen geweest, waarvan ik zeker 1 uur en 3 kwartier in de rij heb gestaan om op liften te wachten... Eindelijk boven gekomen, is het uitzicht niet eens zo heel geweldig, door de smog rijkte het uitzicht lang niet zo ver... :(
Maar op 350 meter hoogte kwam ik in een vitrine wel een onverwacht voorwerp tegen, dat mij wel even verraste... zie foto's!

Daarna dus weer snel naar het hotel teruggegaan, koffer gepakt, en nog even op zoek gegaan naar Bas (jongen van mijn school). Die was ook op stap, en zat in de Yu Garden, dus voor de tweede keer weer daar naar toe gegaan, en daar in een theehuis even een kopje thee gedaan met hem en zijn vriendin, en toen de taxi weer naar het station gepakt, en daarmee kwam er een einde aan het weekendje Shanghai. Was echt super!

Het bericht wordt nu wel erg lang, maar nog even iets over het leven in Beijing:
er is hier het een en ander veranderd, ik ben voor het grootste deel van de saaie Executive Floor weg, ik sta daar nu nog maar 3 uurtjes per dag, maar ook daar ga ik proberen van af te komen! Dit weekend is er in mijn afwezigheid ook een Spaanse stagiare gekomen, vrouwelijk, dus die krijgt een kamer voor haarzelf, waardoor mijn Japanse buurman nu bij mij in de kamer is ingetrokken. Gelukkig houdt de Canadees om deze reden zijn appartement, dus echt overbevolkt is het hier niet gelukkig! Al is het wel even wennen dat ik na 3 maanden nu toch echt de kamer moet delen...

Dat was 'em weer, tot het volgende bericht! Iedereen heel veel plezier met de vakanties die er aan zitten te komen, veel plezier met het zomerkamp (dat al in volle gang is)!

Zaijian!

  • 23 Juli 2007 - 03:06

    Nathalie:

    He! Ben blij dat het leuk was, lijkt me ook wel wat om eens een andere stad te zien.. Nou ik kom over dik een maand hihi.. Nou wel leuk dat je toch nog op pad kon uiteindelijk, was je wel aantoe ;)na die tien dagen..

    Groetjes uit Guangzhou!

  • 23 Juli 2007 - 10:13

    Ali:

    Shit niet eens als 1ste gekrabbeld :P
    Cool verhaal leuke foto's
    Weer een beleving erbij :D

  • 26 Juli 2007 - 08:30

    Sabine:

    haai ernst, alles nog vol te houden daar?? wel leuk dat je zoveel kunt doen en zien daar, ik kom de camping niet eens af. hier is het ook zo warm op het moment, zoals je misschien weet heerst er een hittegolf in zuid europa, de 2e keer deze maand! vroeg me af hoe het met je chinees gaat, kun je daar al wat van bakken??dan bedoel ik natuurlijk de taal he, geen kamergenoot ofzo. nou veel plezier nog en het eind is in zicht..........
    Groetjes Sabine

  • 27 Juli 2007 - 16:02

    Cindy:

    gelukkig! istie toch aangekomen. Wanneer kom jij eigenlijk terug?? groetjes vanuit the states

  • 27 Juli 2007 - 20:40

    Mark:

    Schitterend object! Stukje thuis ver van huis :D Leuk verhaal, verder.

    Hee, hoe lang moet je nog?

  • 28 Juli 2007 - 08:21

    Pien:

    Heej E-J Kamp was geweldig. Goeie sfeer, redelijk weer, leuke kinderen op 1 na, een kab. groot, vorig jaar ook vervelend (meer hints nodig??) Je werd wel gemist, al was het alleen maar omdat René en Jack het moesten opnemen tegen 6 dames :-) Jack ging helemaal los, heeft veel meegedaan is zelfs mee gaan zwemmen! Echt leuk.
    Alle programma-onderdelen zijn uitgevoerd en ipv een dropping was er dit jaar een Spooktocht die zelfs langs een echte begraafplaats voerde, groot succes!!! Blijvertje? Idem het voorlezen, Edith deed dit super en het was een lekker rustmoment voor de kinderen en de leiding!
    Nu op BBC News stukje over de world jamboree die vandaag begonnen is. Engeland dreigt te overstromen door enorme regenval :-) Dus ik hoop dat er op de jamboree ook veel slootscouts zijn die dan vlotten kunne pionieren om de rest te kunnen evacueren:-D
    Vanmiddag komen de scouts en de explo's ook weer terug uit de ardennen. Wat ik tot nu toe van Carlo heb gehoord (tot donderdag in de ardennen geweest) is het weetr daar veel beter geweest dan bij ons en hebben de explo's het onwijs naar hun zin. Ik hoor het straks wel.
    Enniewee, sterkte nog de komende drie maanden, ik lees je

    Pien

  • 29 Juli 2007 - 02:35

    Lianne:

    hee ernst! wat ontzettend gaaf zeg... ben via via achter je adres gekomen! zit nu in usa ... nog 3 maandjes en dan ben ik klaar. Wil mijn 3e stage in china doen. Ben je helemaal alleen of heb je daar wel vrienden enzo?? Zou het erg leuk vinden je een paar vragen te stellen als je dat niet erg vind.
    Mijn email is: lill87@hotmail.com
    Groetjes Lianne

  • 04 Augustus 2007 - 18:25

    Erik:

    Ernstjan, Ingmar vraagt hoe oud die spaanse stagiaire is

  • 07 Augustus 2007 - 20:10

    Rolf:

    Toch wel leuk dat j een souveniertje uit rdam voor die chinezen hebt meegenomen:)

    Heb je ook al een brug voor ze gebouwd:P

    Gr. Rolf

    P.S. Ik mis je wel hoor!!

  • 11 Augustus 2007 - 11:38

    Dennis:

    goed om te horen dat je ook de rest van het land aan het verkennen bent !
    Leuk voorwerp in die vitrine, trouwens...
    De Jamboree was tof (gisteren teruggekomen) en inderdaad erg nat geweest ja...
    Maar gelukkig ook erg goed weer gehad de laatste weken, dus dat maakte een hoop goed ! Ook heel veel fotootjes geschoten, dus als je ff niks te doen hebt.....:-)
    Veel plezier nog in China en tot het volgende stukje dan maar ! Mzzl...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 65118

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: