Apenstreken in de vroege ochtend - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Apenstreken in de vroege ochtend - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Apenstreken in de vroege ochtend

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

24 November 2010 | Gambia, Sere Kunda

Vanuit mijn kantoortje, waar ik vandaag niet meer veel werk heb, maar nog wacht op een afspraak aan het einde van de middag, zal ik jullie weer eens op de hoogte brengen van de gang van zaken in The Gambia.

Ik ben hier nu bijna een maand, en nadat Sandra na een week vertrok, heb ik nu alles een beetje op orde en op de manier waarop ik dat wil. Het werken als Solo Representative bevalt me wel. Het geeft een beetje het gevoel alsof ik hier mijn eigen bedrijfje run. Het is heerlijk om mijn eigen tijden in te kunnen delen, en het werk precies te doen op de manier waarop ik dat goed vind. En ook heel leuk om daar de resultaten van te kunnen zien.

Ook het leven in The Gambia begint al wel te wennen. Ik zit niet meer van schrik rechtop in mijn bed als er tussen 7 en 8 uur 's ochtends wat apen tikkertje spelen op mijn dak, of als er een aasgier op mijn dak neerploft. Dat ik er niet meer van schrik zegt niet dat ik ze niet vervloek.
Na mijn werk vermaak ik me met concullega's van Engelse en Zweedse touroperators, en zo heb ik ook ontdekt dat mensen die zeggen dat Gambia geen actief nachtleven heeft, er helemaal naast zit! Het is hier alleen wel even goed uitkiezen waar ja naar toe gaat, en met wie.
Zo is hier een club waar veel locals naar toe gaan, en toen ik daar een keer met buurman Ray naar toe ging, moesten we de hoeren van ons af slaan. Later toch weer eens terug gegaan, dit keer met een (merendeels vrouwelijke) groep, en toen was het de beurt aan de vrouwen om de "Bumpsters" van zich af te slaan.
Er zit hier ook een leuk barretje, middenin een tuin. Iedere zondagavond filmavond, waar films gespeeld worden die in Nederland nog in de bios draaien. Piraterij is in Afrika geen misdrijf. Wel leuk om middenin een tuin, in de open lucht, op een groot scherm een film te kijken onder het genot van een sigaretje, en waar je aan je stoel bediend wordt. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen in een Nederlandse bioscoop!

Natuurlijk heb ik hier in de eerste week, toen Sandra de bestemming nog draaide, wat excursies gedaan, en heb ik het een en ander van het binnenland kunnen zien. Zo ben ik meegeweest op de "Roots" excursie. "Roots" is een boek geschreven door Alex Haley, een nakomeling van Kunte Kinte, de hoofdpersoon in dat boek. Het gaat over de slavernij, en de ontberingen die bij de handel maar ook bij het slavenwerk hoorden.
Tijdens de excursie hebben we het dorp bezocht waar Kunte Kinte vandaan komt, maar ook een oude Franse Handelspost waar Freedom Flag staat: een vlaggenmast welke slaven aan moesten raken om zichzelf vrij te verklaren. Niet ver van daar ligt Fort James, een eilandje in de Gambia rivier en de laatste stop in Gambia voordat de oversteek naar Amerika werd gemaakt. Bizar om te zien hoe die twee plaatsen in dezelfde tijd actief waren, en zo dicht bij elkaar lagen.

Ook heb ik een excursie naar Georgetown gedaan. Georgetown zelf is niet heel bijzonder, maar de reis er naar toe is wel heel mooi. Een lange tocht door het binnenland, een boottocht over de Gambia-rivier, waarbij we ook heel dicht bij nijlpaarden zijn gekomen. Een overnachting in het Jang Jang Buree Camp, een heel primitief kamp midden in de jungle, zonder elektriciteit, en simpele hutjes om in te slapen. 's Ochtends wakker worden, en uit je raam de apen door de bomen zien klimmen is dan wel heel bijzonder!

Ook ben ik een ochtend heel vroeg opgestaan om naar Lamin Lodge te gaan. Hier maakten we een kanotochtje door een mangrovenbos, tijdens de zonsopkomst. Ook de tijd dat alle vogels wakker worden, en dus de tijd voor de vogelspotters om ze te gaan bekijken. Ik moet eerlijk zeggen: vogelspotten is echt niet zo opwindend...

Binnenkort ga ik proberen om wat tijd vrij te maken om nog wat meer excursies te doen, maar moet nog even kijken hoe ik dat allemaal ga indelen.

Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte!

Ernst-Jan

  • 25 November 2010 - 21:40

    Cindy:

    Hey Ernst!
    Wat leuk om je verhalen weer te lezen. Je moet het echt wel superleuk (en lekker warm) hebben daar! Die 'roots' excursie heb ik toendertijd ook gedaan, is echt heel gaaf.
    Veel succes weer en op naar het volgende verhaal.
    Groetjes Cindy

  • 28 November 2010 - 10:47

    Esther:

    Hoi Ernstjan,

    Klinkt wel goed allemaal!

    Aparte gewaarwording hè, dieren in hun echte omgeving te zien, zonder tralies.



  • 28 November 2010 - 12:31

    Dennis:

    Ziet er goed uit Ernst ! Stuur ook eens wat fotootjes zodat we kunnen zien hoe mooi (of hoe lelijk) het daar is...

    Hier is het bijna Sinterklaas en dus gaan we met de scouting alweer de boorbereidingen treffen voor een gezellig samenzijn :-)

    Misschien kunnen we een zakje kruidnoten naar je opsturen? Haha...

    Laterz,

    Dennis

  • 09 Januari 2011 - 16:41

    OMA:

    Hallo Eernst-Jan,

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en een hele fijne dag.

    groeten van,
    oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 65090

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: