Oh ja, weblog!! - Reisverslag uit Kos, Griekenland van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Oh ja, weblog!! - Reisverslag uit Kos, Griekenland van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Oh ja, weblog!!

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

15 Juni 2010 | Griekenland, Kos

Zo zijn er al weer bijna 2 maandjes op dit eiland verstreken, en heb ik de meesten van jullie nog helemaal niet laten weten hoe het gaat!!

Dus hier voor iedereen eerst even een warm Yassou vanuit Griekenland, op het prachtige eiland Kos!!

Bijna twee maanden geleden al weer aangekomen dus, wat gaat de tijd snel! Begonnen met een mini hoogseizoent van de mei vakantie, waardoor het al direct lekker druk was. Alle voorbereidingen hebben we gelukkig op tijd af gekregen, ondanks de latere aankomst vanwege de aswolk. Langzaam aan breid het team zich uit, aankomende zaterdag krijgen we nog een stagiaire en dan is het team compleet met acht personen. In het team ben ik uiteraard weer de enige man, het is goed te doen, al is het dit keer wel even wennen tussen zo'n grote club vrouwen te werken. Het werk vind ik nog vrij rustig. Ik heb de tijd om pauzes te nemen, en ben vaak niet al te laat klaar met werken. Soms is er zelfs nog tijd om tussen de middag een bezoekje aan het strand te brengen, dus de meesten van jullie zullen me in deze kleur niet meer terug herkennen!!

De bestemming is totaal anders van Sharm el Sheikh. Er komen in ieder geval al veel meer Nederlanders naar toe, en heel Kos-Stad is dan ook op de Nederlanders ingericht. Het aantal fietsverhuurders is niet meer te tellen, en op ieder terrasje wordt wel een woordje Nederlands gesproken (als het niet gewoon vloeiend is). De toeristen komen hier dan ook nog massaal hun hotels uit om het stadje en het eiland te ontdekken. Voor de toeristen nauwelijks merkbaar woedt er dan ook een hevige oorlog onder de ondernemers over waar de toeristen naar toe moeten, want de ene ondernemer zal de andere zelfs geen eurootje omzet gunnen. Maar ondanks die bijna onzichtbare oorlog hangt er hier een ontspannen sfeertje, en maak ik dankbaar misbruik van de situatie: de barretjes en restaurantjes bieden je van alles gratis aan in de hoop dat je daar gezien wordt. Want waar de reisleiding eet of drinkt, daar moet het wel goed zijn!

Er werken hier ook veel meer Nederlanders dan ik verwacht had. In de barretjes en restaurants kom je er al veel tegen, maar ook reisorganisaties die in Sharm el Sheikh niets voorstelden, zijn hier ineens een grote concurrent waar rekening mee gehouden moet worden. Gelukkig zien we elkaar altijd nog als concullega's, en is er altijd wel iemand om mee op te trekken.

Natuurlijk heb ik ook al het een en ander van de omgeving gezien: hier op het eiland is Kos-stad het meest levendige plaatsje, maar zijn er toch wel andere dorpjes waar ook een leuk sfeertje te proeven is. Verder heb ik met een Jeeptour (waarbij ik voor het eerst zelf met een 4x4 gereden heb) ook de natuur van het eiland kunnen ontdekken.

Vanaf Kos-Stad zou het zeker mogelijk zijn om naar Bodrum (Turkije) te zwemmen, maar er gaat ook een boot naar toe. Zo ben ik dus ook al een dagje naar Bodrum geweest, waar de ruïnes van het mausoleum van Halicarnassus te vinden zijn die de Grieken er ooit nog gebouwd hebben, en wordt gezien als een van de antieke wereldwonderen. Wat ook leuk was aan Bodrum is dat er lekker goedkoop kan worden geshopt, en heb ik dus een stapel merk onderbroeken geïmporteerd voor een spotprijsje: ik kan weer even vooruit!!

Ook ligt vlakbij het eiland Kos het eiland Nissiros, een vulkaaneiland. Een erg leuk eiland om te bezoeken, omdat het nog van die klassieke griekse dorpjes heeft met witte huisjes en blauwe kozijnen. De krater van de vulkaan heb ik natuurlijk ook bezocht, heel bijzonder om eens middenin te hebben gestaan! Ik heb er niet te lang gestaan, want er komt wel een flinke zwavellucht uit die krater!!

En natuurlijk heb ik ook al wat duikjes gemaakt: eerst eens hier aan het eiland zelf, maar daar was niet heel veel te zien. Later ben ik naar het eiland Pserimnos gevaren om daar eens te duiken, en was daar blij verrast over hoeveel er hier nog te zien is! Wel ben ik in Egypte goed verwent met het duiken, en vooral met de begeleiders van het duiken. Ik merk wel dat ik erg goede leraren heb gehad, want als ik de divemasters hier zie, krijg ik de indruk dat ze lang niet zoveel ervaring hebben als de Italianen in Egypte. De duik is dan ook een stuk minder ontspannen omdat de divemasters overdreven bezig zijn de groep (van twee personen) bij elkaar te houden. Hopen dus dat ze een beetje bij zullen draaien!

Tussen de uitstapjes door vermaak ik me ook heel goed, het is hier gezellig om uit te gaan, en er is een gezellige groep van reisleiders. Zo is hier dus ook al een vernederlandsing van het Griekse "yamas!" ontstaan:
ik yamas - yamaste
hij yamast - yamaste
wij yamassen - yamasten
ik heb geyamast

en zo hebben wij hier al flink wat afgeyamast!!
Proost!

Ja Chara!!

  • 15 Juni 2010 - 19:26

    Esther:

    Eindelijk dan het berichtje waar ik lang naar heb uitgekeken!
    Niets veranderd aan je schrijfstijl (da's genieten), wel wat aan de groet ;-)
    Het klinkt goed allemaal. Zo te zien heb je het weer helemaal bekeken met het vinden van het juiste comfort voor jezelf (weet je handig gebruik te maken van je positie).
    Gauw weer eens skypen, om alle details te horen!!

  • 15 Juni 2010 - 19:52

    Dennis:

    zo he he, ik dacht al: is zijn laptop kapot... Goed om weer eens wat van je te horen EJ ! Blijkbaar heb je geen last van de stakingen in Griekenland, want daar hoor ik je niet over. Of waren die er niet op Kos? Hier in ieder geval weer wat aangenamer weer. Het Nederlands Elftal heeft zijn eerste WK wedstrijd gewonne, zaterdag a.s. de volgende. Wij gaan met de scouting kijken, want het is natuurlik weer in de middag... Dus de vuvuzela's (toeters), de oranje pruiken, de pletterpetten (hoofddeksels van een Nederlandse alcoholgigant), de slingers, de vlaggetjes en niet te vergeten de bitterballen komen te voorschijn en we gaan er met zijn allen een feessie van bouwen ! Zomerkamp is ook al over een paar weken, dus dikke stress. Niet voor mij, want ik heb de JubJam100 natuurlijk. Maar ook wel een beetje stress hoor :-) Natuurlijk help ik ook mee met het programma, dus eigenlijk een beetje dubbel zeg maar...
    Ik lees verder niet of je weer een auto hebt, waarmee verplaats je jezelf op dat eiland? Een fiets? Een skoetert? of gewoon lopuh? Ik weet dat je daar een hekel aan hebt, dus dat laatste zal wel niet he, haha
    Hee, maar het gaat je goed af daar in dat Griekenland, zo te horen. Stuur de volgende keer maar wat plaatjes, dan kunnen we zien of dat 4 sterren hotel ook 4 sterren waard is zeg maar... De mazzel en tot horens dan maar weer he !

    Dennis

  • 16 Juli 2010 - 05:52

    Oma:

    Bedankt voor je bloemen en je kaart.

    Groetjes,
    Oma

  • 16 Juli 2010 - 08:01

    Pien:

    Heee EJ
    Ik had je waarbenjij.nual gemist.
    Zoals je gezien hebt is zomerkamp alweer voorbij. Het was een hele leuke, warme, gezellige week zonder noemenswaardige aanvaringen. De gebruikelijke irritatietjes, maar dat mag geen naam hebben.
    Lokatie was perfect, 5 min. van een recreatiegebied en zwemplas, dus stoel onder je arm en gaan. 4 keer weze zwemmen, das volgens mij nog nooit gebeurd.
    thema romeinen was ook erg leuk. laatste avond aanliggend gegeten, romeinse variant op vieze tafel.
    kortom, het was weer leuk. nu vakantie.
    wij gaan overmorgen, zondag voor 2 weken naar Sri Lanka, daarna nog een halve week naar India. weer eens wat anders :-)
    hopelijk lezen we wat vaker iets van je dan eens in de 2 maanden.

    groetjes,
    Pien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 65130

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: