Beijing in vogelvlucht! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Beijing in vogelvlucht! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Beijing in vogelvlucht!

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

04 September 2007 | China, Beijing

Hier weer eens even een berichtje vanuit het zonnige Beijing, tweewekelijks een berichtje achterlaten hou ik nu toch niet meer echt vol, dus hier weer een (dan ook iets langer) bericht over de afgelopen 3 weken!
De afgelopen 3 weken hebben weer vooral bestaan uit hard werken (want ik weet nu toch echt hoe, erg blij mee!), nog steeds 6 dagen in de week, en dus maar 1 dagje weekend (van mij mochten ze af en toe echt wel een achste dag in de week plannen)!
Twee weken geleden dan toch even de energie bij elkaar geraapt, en naar het oude Zomerpaleis te gaan. Een erg mooi park, veel meertjes, en ruïnes van een paleis dat aan Versailles had moeten denken. Overal stonden bordjes dat je niet in de ruïnes mocht klimmen (om ze niet nog verder te ruïneren), maar hier hebben de meeste Chinezen echt geen boodschap aan, en gaan dus gewoon op wankele stenen staan op toch even op die zoveelste foto te kunnen staan. De ruïnes waren ook van de overkant van een watertje te zien, wat dus erg komisch was, want door al die klauterende Chinezen deed het me erg aan de Apenheul denken!
Maar voor de rest ook gewoon een mooi park met veel natuur. Op zich is er ook nog best veel groen te vinden in Beijing, wat je vaak niet op TV ziet, want dan gaat het 9 van de 10 keer over de smog. Niet geloven dus! De smog is hier inderdaad wel heel erg, je hebt dagen dat het einde van de straat al niet meer scherp te zien is, maar alles went natuurlijk! En het is niet zo dat ze er niets aan proberen te doen, bij wijze van een test hebben ze hier voor 4 dagen een keer 1,3 miljoen auto's van de weg gehaald (doen we even). De smog viel daardoor inderdaad wel even mee, maar de andere 2 miljoen auto's in de stad produceren nog genoeg! (even een detail: iedere dag komen er zo'n 300 auto's bij!!!)

Maar voor de afgelopen week even gestopt met vrije dagen opbouwen, één vrije dag opgenomen en een beetje geschoven met de weekenden waardoor ik lekker 4 dagen vrij was! Daar was ik echt even aan toe, en ook Nathalie (die stage loopt in Guangzhou) kwam langs, dus echt een heel gezellige tijd gehad! Maar wel even Beijing in vogelvlucht gedaan, dus we zaten beiden gisteravond half slapend nog even een hamburger weg te douwen in de Mac. Wat hebben we allemaal gedaan? (ik moest het ook van Nathalie opschrijven, want we hebben zoveel gedaan dat ze bang is dat ze niet meer weet wat nou wat was op al die foto's)

Vrijdag kwam ze aan rond een uur of half twee, en heb ik haar even opgepikt op het vliegveld. Nadat ze eindelijk ingecheckt was bij haar drukke hostel zijn we naar de Temple of Heaven geweest, dat was nog wel even in die paar uurtjes te doen voordat alle toeristische attracties dichtgaan. Omdat de Pearl Market om de hoek ligt ook maar even dat afdingpaleis laten zien, is natuurlijk ook heel leuk! Daarna lekker pizza gaan eten bij Hou Hai lake (is toch wel m'n favoriete plek geworden hier in Beijing).

Zaterdag echt een flink stuk gelopen een geklommen: een rondje over het Tiananmenplein gelopen, uitgebreid de Verboden Stad verkend, het Jinshan park ingeweest voor het mooie uitzicht over Beijing, Bei Hai park ingeweest voor het andere mooie uitzicht over Beijing (maar ook natuurlijk omdat die parken heel mooi zijn), langs Qian Hai naar de Trommel- en Klokkentoren geweest (waren helaas al dicht, dus toch echt de hele dag gelopen), en een Hutong tour genomen. Dit keer zijn we ook bij een lokale familie naar binnen geweest, maar daar had ik me toch iets anders bij voorgesteld: je verwacht in een of ander vervallen oud huisje aan te komen met een oud vrouwtje waarvan er met geluk nog één tand in de mond zit, maar dat viel tegen... De eeuwenoude Hutongs zijn aan de binnenkant totaal gerenoveerd, er zijn overal nieuwe ruiten ingezet, dus het ziet er gewoon uit als een normaal huis aan de binnenkant! Ook het oude vrouwtje zat nog met al haar tanden in haar mond, en naast een bakje thee en "waar komen jullie vandaan" was er niet heel veel spannends te beleven. Die hutongs zijn nu dus gewoon te vergelijken met bijvoorbeeld de grachtenpanden in Amsterdam.
Na de hutongtour ook zelf nog even zo'n steegje ingelopen, en dan zie je toch veel meer als met zo'n tour!
Daarna weer naar Hou Hai gegaan, lekker zitten Hot-potten, en nog even een terrasje gedaan (lekgestoken door de muggen, ze zijn na een dikke 4 maanden dan toch wakkergeworden...).

Zondag weer flink wat bezocht: begonnen met de Lama tempel en de Confucius tempel, en daarna naar het Zomerpaleis, wat er deze keer met een stuk minder smog bijlag, dus kon ik dit keer ook van het uitzicht genieten! Daarna vlug in een taxi gestapt, even snel terug naar het hotel, en daarna met een mac-maaltijd de taxi ingestapt naar een Kung Fu show! Ik was er wel eens eerder geweest, maar de show was toch weer anders dan de vorige keer dus dat maakte hem ook weer leuk. Bij terugkomst in Nathalie's hostel nog even snel een tour naar de Grote Muur geboekt, die de volgende ochtend om 7 uur zou beginnen, dus maar eens vroeg naar bed gegaan!

Gisteren (maandag) zijn we dus naar de Grote Muur geweest, naar een stuk waar ik nog niet geweest was. Nou, dit was echt de GROTE Muur! De vorige keer had ik er maar een klein stukje van gezien, maar nu een stuk dat niet totaal begroeid was, en dat was toch wel eens stuk indrukwekkender. We dachten even stoer te zijn en niet de watjes-tour te boeken, dus namen we een hike van Jinshanling (wie kent het niet?) naar Simotai. Een hike van 10 kilometer alleen maar over de muur lopen (en af en toe een klein stukje ernaast). Duidelijk de zwaarste 10 kilometer die ik ooit gelopen had, en we hebben er dan ook bijna 4 uur over gedaan. Af en toe is de muur zo stijl, dat het echt met handen en voeten klauteren is! Maar echt wel de moeite waard, achteraf ook echt blij dat we niet de short-cut genomen hadden (al wensten we dat wel op gegeven moment...). Op dit stuk muur waren weinig toeristen, al waren we wel met een flink grote groep, je had toch het idee wel goed afgelegen te liggen. De Chinezen wisten anders wel dondersgoed dat het stuk populair was voor hikes (die zijn er toch wel dagelijks), en in ieder torentje stonden ze dus weer met een groepje: Icewater, coke, cold beer! In sommige torens hadden ze ook complete toeristenwinkels, echt bizar dat ze al die rommel mee omhoog sjouwen! Maar afgezien van die irritante verkopertjes was het echt een superdag, echt prachtig om te zien hoe die muur over de hoogste bergtoppen heenslingert! Aan het eind zijn we in plaats van de berg via het pad af te lopen, met de kabelbaan naar beneden gegaan, scheelde toch een tien minuten lopen en was natuurlijk ook supergaaf! Wel goed verbrand, want hier was geen smog om de zon tegen te houden, en omdat we de hele dag naar het westen hebben gelopen, zie je nu een groot kleurverschil tussen mijn rechterkant en mijn linkerkant! Weer net zo'n kleurtje als in Schotland dus!

Gisteren dus de dag afgesloten met een hamburgertje in de Mac, en vandaag weer om 7 uur compleet gebroken aan het werk gegaan! Echt uitgerust ben ik dus niet van het kleine vakantietje, maar wel echt supergezellige dagen gehad!

Volgens mij heb ik met dit bericht nu toch wel een record gezet, ik hoop dat ik jullie lang genoeg van je werk heb kunnen afhouden! Om af te sluiten moet ik toch wel zeggen dat de laatste maanden echt voorbij vliegen! Ik heb echt het gevoel dat het allemaal veel te snel gaat op het moment! Ben er wel weer aan toe om op huis aan te gaan, maar van mij hoeven die weken nu ook weer niet zó snel te gaan!

Maar ik beloof dat ik van de laatste weken nog even extra zal genieten, en ik hou jullie natuurlijk weer op de hoogte! Ook heb ik wel weer genoeg beeldmateriaal om even een filmpje te gaan maken, dus huiswerk zat!

Zaijan!

  • 04 September 2007 - 17:55

    Mark:

    Goed verhaal. Lekker kort :D (die grap snap je pas weer als je in Nederland bent).

    Maar tof joh! Je voelt je al helemaal thuis :P Ennee... spreek je al goed Chinees?

    Lekker om weer ff van je te horen.

  • 05 September 2007 - 09:13

    Ineke:

    Hoiiii, je dacht ik hou het kort deze keer hihihi, maar leuk verhaal.
    En dat van de hike is toch prima om je conditie op peil te houden na al die pizza's en hamburgers.

    Hou je haaks de laatse weken, en ik ben blij dat je werk nu beter is.

    Groetjes Ien

  • 05 September 2007 - 10:21

    Esther:

    Hartstikke gaaf Ernstjan, die foto's! Daar gaan we dus zeker naar toe. Wandelschoenen mee? Hmmm, lastig, ze staan in Frankrijk.

    Wij bereiden ons inmiddels voor op ons vertrek. Visa geregeld, vaccinaties in de planning.

    Goed teken dat de tijd nu een beetje te snel gaat. Zo was 't bedoeld toch? Geniet er van!

  • 05 September 2007 - 14:42

    Erik:

    He man,

    lekker lang verhaal hoor, heb het 2 keer moeten lezen omdat ik aan het eind niet meer wist wat je aan het begin geschreven had ;-)

    Vandaag Visa opgehaald, binnenkort even DTP halen en dan naar China. Die hike lijkt me tof, maar denk niet dat Ingmar dat volhoud dus korter mag ook :-)

  • 05 September 2007 - 20:53

    Lisette:

    Heey,
    Lachen joh die excursies in een paar dagen gepland. Ik ben van plan om het hier dus wel iets rustiger aan te doen. In de weekenden ben ik vrij en dan wil ik zeker dingen gaan bezoeken hier. Zoals je kon lezen staat dat ook in de planning. Ik ben dus over de eerste verschikkelijke dagen dip heen!!! Daar ben ik erg blij om. Ik lees vanzelf weer een berichtje van je!

    Groetjes Lis

  • 07 September 2007 - 12:02

    Dennis:

    Haha, MacDonalds ? Ik zie dat je al weer een beetje aan scouting begint te denken, hihi

    Inmiddels al weer terug van de Jamboree, dus maar weer aan de slag met het nieuwe seizoen....morgen eerste opkomst !

    Ik zou inderdaad maar ff genieten van de tijd die je daar bent, voor je het weet zit je weer hele dagen achter die kijkdoos (TV), je computer of in de kroeg. En dat zal toch anders zijn.

    Geweldig die plaatjes van die muur, ik zie dat ik nog even moet gaan sparen voor een reisje naar China...

    Ben benieuwd naar die video !

    Groetjes...

  • 09 September 2007 - 12:39

    Sabine:

    heej ernst, vind het zo tof dat jij van je stage zo iets leuks kan maken. Je maakt zoveel mee en ziet zoveel, dat kan niet iedereen zeggen, ben in totaal 3 keer van de camping afgeweest ofzo. Maar vind het dus super leuk om bij te houden wat je allemaal doet, ik vraag me soms af of ik china ook niet had moeten doorzetten. Ik ben inmiddels weer thuis, bereid je maar vast voor op de cultuur shock hoor!! leef ook een beetje in twee werelden, maar dat zal wel bijtrekken. Nou ernst maak er maar wat van, deze laatste weekjes en geniet vooral.

    Dikke kus Sabine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 65128

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: