Familie op bezoek! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Familie op bezoek! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Familie op bezoek!

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

01 Oktober 2007 | China, Beijing

En toen was het alweer oktober! Wat dus betekent dat ik hier het laatste maandje in ben gegaan, over drie weken zit ik alweer thuis, en ik kan met dat op het moment even slecht voorstellen als 6 maanden geleden, toen ik na 3 weken dus in China zou zitten. De tijd is echt heel snel gegaan!

Afgelopen week waren m'n ouders en broers op bezoek, en dat was natuurlijk supergezellig! De eerste avond heb ik ze meegenomen om lekker te gaan hot-potten, waar ik ontzettend van heb genoten, want m'n familie kon dus nog helemaal niet met stokjes overweg. Aan het einde van de avond had ik dus heerlijk gegeten, en de rest had volgens mij nog honger. Volgens mij zijn ze nadat ik weer terug op m'n hotelkamer zat dus stiekem het hotel uitgeslopen op zoek naar een mac!
De rest van de week was het natuurlijk weer Beijing in vogelvlucht, en heb ik ze de stad laten zien. Gelukkig was het voor mij niet de hele week ouwe koek, want we zijn ook weer naar de Muur geweest, en dit keer weer een ander stukje. We hebben het dit keer ook gecombineerd met de Ming-tombes, waar de keizers van de Ming Dynistie begraven liggen. Er is daar nog maar één graf uitgegraven, omdat heel veel al snel vergaat bij het uitgraven omdat er dan opeens weer zuurstof bijkomt. Daarom wachten ze met de rest van de graven nog even totdat er nieuwe technieken ontwikkeld zijn om alles goed te behouden. Ook zijn we in de afgelopen week 2 dagen naar Xi'An geweest, een stad die in de loop van 4000 jaar als hoofdstad van elf dynastieën fungeerde. Tijdens de Qin-dynastie is vanuit Xi'An China verenigd vanuit 7 verschillende koningkrijken. Tijdens de Tang-dynastie is hier de bekende zijderoute begonnen, wat de stad bekend maakt om zijn zijde. We hebben hier dan ook met z'n allen even zijde ingeslagen, omdat het toch wel een meerwaarde heeft als je dat van het begin van de zijderoute hebt!

Ook staat Xi'An sinds 1974 bekend om het terracottaleger, waar we dan natuurlijk ook langs geweest zijn. Het Terracottaleger is zo'n 2200 jaar geleden gebouwd, om het graf te bewaken van keizer Qin Shi Huangdi. Het bestaat uit meer dan 7000 beelden van soldaten, boogschutters en paarden. Omdat ze in die tijd met levendige kleuren geschilderd waren, wachten ze nu met de verdere opgraving, omdat deze verf er gelijk afvalt als ze aan zuurstof worden blootgesteld. Net als in de Ming-tombes wachten ze nu dus op nieuwe technieken.

Verder hebben we in Xi'An de Grote Gans Pagode bezocht, de moslimwijk en de Grote Moskee. Het viel op dat de moskee totaal in Chinese stijl was gebouwd, en nauwelijks te onderscheiden was van een normale Chinese tempel. Het hoeft er dus niet altijd Arabisch uit te zien.

Verder hebben we ook een bezoek gebracht aan de oude stadsmuren, die in Xi'An nog heel goed onderhouden zijn, en die dus helemaal rond het stadscentrum gaat, met een omtrek van 14 kilometer. Op de muur zijn fietsen te huur, wat we dan natuurlijk ook gedaan hebben, en zo hebben we dus een rondje om het centrum heengefietst!

Gisteren heb ik m'n familie dan weer uitgezwaaid, en deze week kan ik nog even genieten van wat welverdiende rust, want deze week vieren ze hier National Day! Heel leuk, want de stad staat nu dus vol met bloemen overal, lekker veel kleur!

Dat was het weer voor nu, ik ga nog even genieten van m'n laatste weken hier, en uitkijken naar de komst van Sander en Rolf (nog 10 dagen jongens!).

Zaijan!

  • 01 Oktober 2007 - 06:49

    Esther:

    Ik heb genoten van de week vol verbazing over de chinese cultuur van toen en nu en de vele dingen die we hebben gezien.

    En... het meest heb ik er van genoten te kijken naar jou en hoe je je een weg hebt weten te banen in zo'n vreemde en drukke omgeving.
    Dat had ik al tegen je gezegd maar dat moet ook nog even zwart op wit ;-)
    Je hebt het voor elkaar gekregen om schijnbaar onverenigbare waarden, zoals je eigen ontwikkeling en het thuishonk met bekende mensen om je heen beide hoog te houden. De spanning die daarbij hoort (vooral in het begin) ben je niet uit de weg gegaan en nu heb je het punt bereikt dat je je zo lekker voelt dat je het straks zult missen!
    Aan de andere kant blijft het thuishonk ook nog dicht bij je, dat is te zien aan de belangstelling op je weblog en aan jouw wens er straks weer te zijn voor scouting bijvoorbeeld.
    Om iets te bereiken wat kwaliteit heeft (en dat heeft dit), moet je moeite doen, visie hebben en durf.
    Je kunt trots zijn op jezelf!!!

  • 01 Oktober 2007 - 07:45

    Ali:

    Vet eindelijk weer een verhaaltje :D
    Ben blij dat je je familie hebt gezien en dan over 10 dagen die gays :P
    3wkn alweer en dan ben je thuis wat gaat het hard.
    Geniet nog van de laatste wkn :D

  • 01 Oktober 2007 - 10:41

    Dennis:

    nou nou, je ouders op bezoek. Wat vonden ze van je hotelkamertje? :-)
    Nou was jij de gids voor de verandering, dus ik hoop dat je ze niet al te vaak bent kwijtgeraakt onderweg ?

    Hé geniet er nog ff van, een maandje is echt zo weer voorbij en er zijn vast plekken waar je nog niet bent geweest in Beijing...

    Bij de groep ook alles prima, binnenkort ons grote groepsweekend van het 40 jarige bestaan in het Kruithuis in Delft, we maken er een feestje van hoor !

    Laterzzz

  • 01 Oktober 2007 - 11:16

    Steven:

    Ook ik heb van ons verblijf en je bezielende en enthousiaste leiding genoten. De indrukken zijn eigenlijk te veel om in één week te verwerken, dus daar ben ik nog wel even zoet mee. Nu rondrijden in onze vertrouwde omgeving is en oase van rust. Er lijken maar een paar auto's in dit dun bevolkte landje te rijden. Een week in Beijing is een maand aan informatie. Nogmaals bedankt.

  • 01 Oktober 2007 - 12:02

    Carlo:

    He Kerel,

    Als ik alles zo eens lees wat een ervaring!!
    Scouting gaat goed we missen je nog steeds en kijken al wel weer verlangend naar je ideeën uit.
    Swen is nu volwaardig leiding in je team enne hij doet het uitstekend.
    ook dit jaar hebben we er weer een nieuw speltak bij....nouja speltak. elke laatste vrijdag van de maand is er een heuse stam opkomst!!
    Als je terug ben gaan we wel eens ff een avondje bij praten biertje er bij komt vast goed geniet nog even je laatste weekjes.

    Groet Carlo

  • 01 Oktober 2007 - 16:39

    Julian:

    eey Kaa,

    ik heb zin om je weer te zien.
    ik hoop dat de laatste drie weken in bejing(of oe je het ook schrijft) leuk zijn!
    naar welk land ga je hierna;-)

    groeten Julian.

  • 01 Oktober 2007 - 18:22

    Mark:

    De reunie met familie moet geweldig geweest zijn (was bij mij het hoogtepunt). Gelukkig ben je binnenkort weer terug, want er is een flink bieroverschot in Nederland ontstaan...

  • 02 Oktober 2007 - 13:32

    Harmke:

    Hey Ernst!!!!

    Lang niets van me laten weten maar ik lees je blog wel goed hoor!!! Was wel jammer dat je er niet bij was met de diploma uitreiking, was namelijk wel weer leuk om iedereen te zien!! Ik heb morgen mijn laatste stage dag en dan ben ik er ook weer vanaf! Jij moet nog even lees ik maar je hebt waarschijnlijk wel weer een flinke stimulans gehad van je ouders. Het lijkt me wel leuk om een keertje wat te gaan drinken met een groepje als je dan weer terug bent!! Laat maar even weten als je zin en tijd hebt. Mijn e-mail adres is nog steeds hetzelfde dus das niet moeilijk!

    K spreek je hopelijk snel weer eens!

    Greetz,

    Harmke

  • 02 Oktober 2007 - 13:59

    Tom:

    Kijk eens ernst, nu wel via de weblog hoor i.p.v de mail. Zo te horen heb je het nog steeds naar je zin en ga je het zeker nog een paar weken naar je zin krijgen!
    Gelukkig maar, want nog even en je kan hier weer door de regen lopen en in de kou op de vertraagde treinen staan te wachten. Veel plezier, en we spreken elkaar wel weer.

    Groet Tom

  • 05 Oktober 2007 - 15:38

    Erik:

    He Er,
    ik ben deze week gelukkig weer paar kilo aangekomen, want met die stokkies eten heeft toch wel gezorgd dat ik behoorlijk mager werd ;-)

    Auto rijden hier gaat ook opeens een stuk vlotter als je alle voetgangers omver rijdt en rechts en ook tussen twee auto's (terwijl er maar 2 rijbanen zijn) inhaalt. Fileprobleem opgelost.

    Geniet nog effe en zie je binnenkort!

  • 05 Oktober 2007 - 15:40

    Erik:

    owja, vergat ik er 1. Van dat roggelen vanuit je tenen staan ze hier wel raar te kijken als je dat doet :-S, zelfs chinezen

  • 10 Oktober 2007 - 09:59

    Onbekende:

    via de sites van mijn kleindochter (op stage in Myrtle Beach) kwam ik al surfend op jouw site. Ik wil je even laten weten dat ik ontzettend geniet van je verhalen en foto's van een land waar ikwel nooit zal komen, maar nu toch een beetje gaat kennen. Bedankt Evert-Jan. Zo maar een Oma.

  • 18 Oktober 2007 - 16:56

    Julian.:

    Eeey Ernst,

    Ben je al thuis?
    Zijn de drie weken al om???
    Ik hoop je weer snel te zien!

    Groeten Julian.

  • 21 Oktober 2007 - 10:28

    Esther:

    Nou Ernstjan, je gaat je laatste dagen in. Hoewel wij erg uitkijken naar je terugkomst stel ik me zo voor dat het voor jou even slikken is.

    Toen wij terugkwamen van één week China vonden we Rotterdam een dorp, de atmosfeer glashelder, het fileprobleem aanstellerij...
    Hoe zal het zijn voor jou?

    Geniet nog van je laatste dag samen met Sander en Rolf...
    Ga nog één keer hotpotten...
    Nog één dagje onderhandelen...
    Neem nog een doosje bloementhee mee als je in de buurt komt...
    Werk je webog nog één keertje bij...

    Een goede reis terug alvast. Ik wacht je op bij Schiphol.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 65127

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: