Sharming on... - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Sharming on... - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Sharming on...

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

21 Oktober 2009 | Egypte, Sharm ash Shaykh

Na mijn laatste belofte dat ik hier wat vaker zou schrijven nu de delivery m'n huis kan vinden, komt nog niet veel terecht, maar ik heb de laatste tijd ook weer niet stil gezeten, dus hier volgt weer eens een reisverslagje!

Het team waar ik hier mee werk is nu helemaal veranderd, dus het werk eist ook weer even wat meer tijd! Wordt het nu een nieuwe werkwijze, of toch niet? Er zitten nu collega's om me heen die allemaal tijdelijk hier zijn, en we proberen al wel het een en ander te veranderen, maar wachten toch ook even totdat het definitieve winterteam er is. Zaterdag komt een nieuwe collega die vanaf december hier de Chief zal zijn, dus met haar zullen we even kijken hoe we de bestemming hier in de winter gaan aanpakken. Gelukkig kan ik hier nu ook wel in meedenken, dus kan het werk wel wat meer naar mijn hand zetten.

Nu ik aan het duiken ben let ik ook wat meer op wat andere duikscholen aanbieden, en onze duikschool vind het ook wel fijn dat ik dus een beetje met hun programma mee denk. Op deze manier wil ik gaan proberen wat meer van onze gasten aan het duiken te krijgen in Sharm el Sheikh. Alles voor de sales natuurlijk!

Van het duiken komt nu nog niet heel erg veel, donderdag avond is hier in de stad altijd heel erg gezellig (misschien "te" gezellig), dus de vrijdag breng ik vaak in m'n bedje door waardoor ik niet veel op de boot zit. Ben er al achter gekomen dat een combinatie van beide niet erg werkt. Ik probeer nu dus ook als excursiebegeleiding op de boot mee te gaan, en het is wel leuk om te zien dat als ik mee ga, er ineens meer mensen zijn die dan toch wel eens willen proberen een introductieduikje te maken!

Vorige week ben ik vereerd met een bezoekje van Mirjam en Michiel. Heel gezellig dat ze hier langskwamen. Ook hen heb ik natuurlijk de fijnere plekjes van Sharm el Sheikh laten zien, en ook ben ik met ze naar Jeruzalem gegaan. Een ontzettend mooie stad om te zien! Natuurlijk hebben we daar de Via Dolorosa afgelopen, het pad dat Jezus met het kruis heeft moeten lopen. Onze klachten liggen veilig in de klaagmuur (we verwachten nu ook wel dat er iets aan gedaan wordt natuurlijk), en we zijn naar een kerk geweest die is gebouwd op de plaats waar Jezus gekruisigd en kennelijk een meter verder ook begraven is. Ik vond vooral het oude centrum van Jeruzalem heel mooi om te zien, waar je Moslims en Orthodoxe Joden door elkaar heen ziet lopen, de Orthodoxe Joden ook druk bezig met het vieren van de Sabbat. Heel gaaf om ineens een grote groep Joden met keppeltjes zingend door de smalle straten te zien springen rond het oude testament wat dan door een van het rondgedragen wordt. Heel gaaf om religie zo levendig te kunnen zien!
Ook zijn we nog in Bethlehem gestopt, wat aan de andere kant van de muur ligt die tegenwoordig rond Jeruzalem loopt. Streng bewaakt alsof het oorlogsgebied is, geeft dat toch wel een beetje een indruk van hoe de Berlijnse muur geweest moet zijn. Het gekke hier alleen is, dat beide kanten van de muur van Israël zijn. De muur staat er dus puur voor de bescherming van Jeruzalem tegen terroristische aanslagen.
In Bethlehem zijn we naar de kerk geweest die is gebouwd over het stalletje waar Jezus is geboren.
Allemaal heel indrukwekkend om te zien, maar ik vraag me af hoeveel kerken in Bethlehem claimen dat ze over dat ene stalletje gebouwd zijn. Net als de plaats van kruisiging en de plaats waar Jezus begraven werd in Jeruzalem, 1 meter uit elkaar??
Vond het een beetje onwaarschijnlijk allemaal, maar voor zij die zulke plekken echt een keer willen aanraken (geloof me, dat zijn er genoeg), is het natuurlijk heel bijzonder.

Ook moet ik jullie natuurlijk op de hoogte houden van de stand van de auto's hier. Bij het vorige bericht reed ik nog steeds in auto nummer 5 (heel lang in gereden dus, voor mijn doen). Door het niet al te beste wegdek hier en daar, en mijn zware voet waardoor de auto af en toe heel hard over drempels en gaten in de weg gaat, was auto nummer 5 wel eens aan onderhoud toe (wielen laten uitlijnen). Dit vonden ze natuurlijk weer veel te moeilijk. Daar stond auto nummer 6 dus klaar: weer een Verna, die ook niet al te best uitgelijnd was (even een peukie opsteken onderweg = auto bijna in de berm). Nu gingen er twee van mijn collega's van mij weg, dus heb ik razendsnel een Toyota Yaris waar zij in reden geclaimd. Auto nummer 7. De auto is heel comfortabel, en ziet er van binnen heel luxe uit (afgezien van dat rare rechthoekige gat in de radio weer...), en ik hoorde van mijn collega's al dat de auto heel lekker rijdt. Ik vroeg me alleen altijd al af, aangezien het hele apparaat best dik is en er zwaar uit ziet, hoe ze een motor voor het zware beest onder zo'n klein motorkapje hebben kunnen plaatsen. Mijn conclusie is nu dat dit ze ook nooit gelukt is bij Toyota. Ik hoor hem in ieder geval niet, het is zo stil in die auto dat ik m'n haar hoor groeien, en het trekt zo langzaam op dat ik tot de conclusie ben gekomen dat er een legertje hamsters onder het kleine motorkapje verstopt zit. Ze drijven de auto dan aan door in van die wieltjes te rennen. Denk ik. Ik denk ook dat ze hier bij de benzinepomp daar stiekem van op de hoogte zijn, en aangezien hier nog full service benzinepompen zijn, stap ik toch nooit uit en heb ik dus geen idee of ze hamstervoer of benzine in het ding gooien. Voordeel aan deze auto is, dat ondanks dat de radio ook weer zo'n vreemd rechthoekig gat heeft, er wel veel beter geluid uit komt. Het is de 10 minuten eerder van huis vertrekken dus wel waard, aangezien ik die 10 minuten dus ook langer van zuiver klinkende muziek kan genieten! Dus ik hou deze wel (voorlopig).

Over twee weken komen Sander en Rolf hier aan, heb ik ook super veel zin in! Ik kom m'n tijd hier dus wel door!

Ma'ah Salama Habibis,
Ernst-Jan

  • 21 Oktober 2009 - 18:40

    Carlo:

    Wat een heerlijk bericht weer ovlgens mij heb ik het verkeerde vak gekozen!

  • 22 Oktober 2009 - 07:37

    God:

    Heej Zoon,

    Leuke fotos van bethlehem!! Was het kruis zwaar om te dragen?;-)

    Amen,


  • 22 Oktober 2009 - 08:13

    Ali:

    Vet dat je in Israel was:D
    Leuke foto's er ook van:D

  • 22 Oktober 2009 - 14:23

    Lana:

    Hey Ernst-Jan!

    Volgens mij valt het allemaal nog best mee, daar in Egypte!
    Mooie foto's heb je, vooral van de mensen daar, goed geschoten! Veel succes daar weer de komende periode!

  • 22 Oktober 2009 - 14:36

    Dennis:

    zo hee, zo kom je nog eens ergens...

    Geen explosies, geweerschoten en zo gehoord? Niet echt het ideale vakantiegebied, maar misschien valt het allemaal wel mee...

    Tje hier ook alles wel goed denk ik, het regent en de blaadjes vallen weer van de bomen :-) Het is Herfstvakantie en dat kun je goed merken in het OV...ik kan weer eens zitten in de metro, hihi

    De Feestmaand komt er weer aan, wij krijgen sneeuw en jij een hittegolf :-)

    Duiken lijkt mij ook heel mooi daar, zo te zien vermaak jij je wel...

    Dus hou die nieuwe bak een beetje heel, niet te veel door de kuilen rijden, af en toe even afstoffen en tot laterz...

    Groeten !

  • 27 Oktober 2009 - 15:41

    Pien:

    Hee daar,

    Man, ik word steeds jaloerser!!!

    Hier is het herfst en jij loopt in een shirtje! Die duikfoto's zijnmooi!
    Ik ben net terug van een weekje Italie, dagje Rome (stromende regen) dagje Herculaneum (stralende zon) even cultuur gesnoven, me volgegeten aan Pasta, en morgen weer aan dearbeid.

    hier gaat alles z'n gangetje, dekamplokatie is weer gevonden (pfweew) Alphen ad Rijn dezekeer,lekker dicht bij. Thema nog onbekend,maar met het Archeon in de buurt (René is al aan het sparen voor Asterix staartjes, dus....rarejongens die Galliers) Als je ui et verreEgypte briljante ingevingen hebt zijn zewelkonm, draag je toch nog je steentje bi:-)

    Groetjes,

    Pien

  • 10 November 2009 - 13:50

    Erik:

    Wel blauwe zee daaro hè, of ligt dat aan de camera / ansichtkaarten?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 65121

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: