Inkijk in een andere cultuur - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Inkijk in een andere cultuur - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Inkijk in een andere cultuur

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

04 December 2009 | Egypte, Sharm ash Shaykh

Vanuit een erg druk Egypte wordt het tijd voor weer een nieuw bericht, want er gebeurt hier veel!

Ondertussen zijn bij de andere reisorganisaties de winterteams weer compleet. Hier en daar moet ik nog even kennis maken, maar vind het nu al weer gezellig. Het lijkt hier toch dat de winterteams gezelligere mensen met zich meebrengt dan de zomerteams. Maar ook met het werk heb ik mijn handen nu vol. Het is hier veel drukker dan in het “hoogseizoen”, en met het werk komt dat er op neer dat we hier soms 12 uur per dag werken. Niet erg, maar wel drukker dan verwacht, en toen Sander en Rolf mij begin November kwamen opzoeken, had ik helaas niet zo veel tijd voor ze als dat ik zou willen. Gelukkig heb ik ze regelmatig ‘s avonds wel kunnen opzoeken, en hebben we anderhalve week gezellig kunnen eten, en (“Ik ga het niet laat maken”) tot in de vroege uurtjes hier en daar nog wat kunnen drinken.

Ook begint het hier toch echt koud te worden! Overdag komt het niet meer boven de 25 graden uit, en ‘s avonds loop ik toch echt met een trui of jas aan. Om me heen zie ik nog allemaal mensen ‘s avonds in korte broek rondlopen, en ik vraag me dan af of hun reisleiding ze niet heeft verteld dat het koud is (als je een toerist iets niet uitlegt, zal deze het ook niet door hebben). Een maandje terug stond ik nog op een beach party echt dood te vriezen, waarna bij mij in ieder geval het besef wel kwam dat het tijd is om de jas weer uit de kast te halen. Ook voelt mijn auto ‘s ochtends koud aan. Ik hoef nog niet te krabben, maar de verwarming mag eens aan in plaats van de airco. Om dit na een uurtje toch weer terug te zetten naar airco, want overdag warmt het in de auto nog steeds wel op.

Auto nummer 8 op het moment trouwens! De Toyota Yaris moest even terug naar Caïro, om het kentekenbewijs te laten vernieuwen. Na 5 dagen zou de auto weer terug zijn, en of ik voor die paar dagen weer even in het rammelende Hyundai Verna’tje wilde rijden (auto nummer 6). 5 dagen werden er 21, en na een paar keer bellen met het dreigement dat wanneer de auto morgen niet terug zou zijn, ik dan een BMW zou verwachten, werd ik na 3 weken gebeld dat mijn auto terug was. Mijn auto? Het is een Toyota Yaris, maar ineens een ander kleurtje! Auto nummer 8 dus.

Gisteren kregen wij ook de kans om de Egyptische cultuur eens wat beter te bestuderen. Na het bezoeken van wat hotels, kwam ik terug op kantoor waar bleek dat er een aanzienlijk bedrag uit de kluis mist. Nu kan het zo zijn dat af en toe de kluis nog open staat, of het sleuteltje er nog in zit, en dat we even voor een minuutje het kantoor uit moeten (toilet, andere afdeling, etc.). Onze lokaal agent had eigenlijk geen zin om hier erg op in te gaan, want het zou allemaal te veel moeite kosten. Toch hebben wij ze moeten verplichten om met ons aangifte te doen bij de politie. Om 21.00 uur liepen wij dus het politie bureau binnen, om daar eerst allemaal verwijten naar ons hoofd geslingerd te krijgen (goed, wij zijn wel de personen die de kluis weten te vinden en er beschikbaarheid toe hebben, dus niet erg onlogisch), maar dan de vraag of we een onderzoek willen starten. “Ja!” Dit onderzoek zou lopen vanuit El Tur, de hoofdstad van de Sinaï. Ook wij zouden onderzocht worden. “Hebben jullie een werkvergunning?” Een doodse stilte. Het aanvragen van een werkvergunning duurt hier minimaal een half jaar. Aangezien de meeste van ons hier niet zo lang zitten, en pas korte tijd van te voren te horen krijgen dat ze naar Egypte gaan, werkt bijna iedere reisleiding (van welke reisorganisatie dan ook) hier zonder werkvergunning, en dat wordt oogluikend geaccepteerd, want we brengen toch veel geld in het laatje. Maar met zo’n onderzoek zou het dus betekenen dat ook wij veel dagen in El Tur moeten doorbrengen, waar we geen tijd voor hebben, om vervolgens het land uitgezet te worden...
Even proberen of we dan een verklaring van de politie kunnen krijgen dat er geld mist. Na een hoop gedoe, en drie uur verder, lopen we het politiebureau uit met een verklaring dat er geld uit de kluis miste, maar na een hertelling bleek het een foutje van ons te zijn, en blijkt al het geld er gewoon te zijn.
Tussen de regels van deze verklaring door kan je dus lezen: “We hebben het geld verkeerd geteld, na een hertelling bleek het geld er gewoon te zijn, maar omdat we ons verveelden hebben besloten drie uur van onze kostbare tijd, én de kostbare tijd van de politie, te verspillen in een hol waar het stikt van de vliegen en muggen, het blauw ziet van de rook, en waar we ons moeten verstoppen in een zij-kamertje waar we even onze verhalen gelijk kunnen trekken.”
Zo krijg je toch wel weer die inkijk in een andere cultuur...



www.ernstjanvanveen.nl

  • 04 December 2009 - 17:15

    Dennis:

    Zozo, EJ, jij beleeft nog eens wat....je moet je kameel dus maar goed vastbinden, anders gaat die er ook nog vandoor, hihi. Koud daaro? Ik geloof er geen reet van. Hier is het 4 graden en komt het water echt met bakken naar beneden, echt niet normaal meer. Het heeft zelfs al even gevroren in onze noordelijke provincies. Voor ons is 15 graden dus gewoon lekker warm hoor !
    Maar goed dat je weer in een andere auto kunt rijden, die Hyundai lijkt mij helemaal niks, een Yaris daar kun je tenminste in gezien worden, hihi. Misschien kun je nog eens vragen om die BMW....
    Sinterklaas komt morgen ook, je hebt toch wel je schoentje gezet he? Anders moet je mee naar Spanje, ook leuk, maar toch anders. Ook druk bezig met de Kerst natuurlijk, het is allejezus druk in de stad na 17:00 uur, want alles is minimaal open tot een uurtje of zes en iedereen moet kadootjes kopen natuurlijk. Zelf sneak ik ff naar buiten tijdens de lunch (in de regen jawel) en dan is het een stuk relaxter in die winkels. Kertbomenfik komt er ook nog aan, maar dat wordt de 9e januari pas, een weekje later. Kunnen we tenminste goed Oud en Nieuw vieren. Anyway, genoeg tekst zo, leuk weer wat van je gehoord te hebben!

  • 05 December 2009 - 08:39

    Esther:

    Hey Ernstjan,
    Leuk avontuur weer en mooi dat de winterteams weer gezelligheid met zich meebrengen.
    Als het goed is wordt deze keer het afscheid van de vertrekkende teams wat makkelijker omdat je zelf dit seizoen ook je Egypte periode afsluit. Tenminste: daar gaan we van uit.

    Jij kan last hebben van het weer maar het zal het niet halen bij de situatie hier.
    Het komt met bakken uit de lucht en dat is al een maand aan de gang zo dus het land verwerkt 't allemaal niet meer zo. Er moet flink gepompt worden om de voeten droog te houden hier en dat lukt maar net als je zo om je heen kijkt.
    Max en Freud zien 't ook helemaal niet zitten buiten waardoor we hopen dat we 't binnen nog droog kunnen houden ;-)

    Groetjes


  • 09 December 2009 - 14:47

    Nachtzon Media:

    Dag Ernst-Jan! Voor een nieuw tv-programma zoeken we reizigers die rond februari terug naar Nederland gaan. Als je interesse hebt, mail mij, dan vertel ik je meer: esther@nachtzonmedia.nl.

  • 11 December 2009 - 20:43

    Erik:

    Hahaha Dum ass! Had je een voorgevoel over het berichtje van Nachtzon Media en wilde je snel naar huis? --> ken je wel BN-er worden ;-)

    Leuk weer wat te lezen en spreek je snel.

    Laterrrrr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 65117

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: