Aftellen tot de Ramadan... - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Aftellen tot de Ramadan... - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Aftellen tot de Ramadan...

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

19 Augustus 2009 | Egypte, Sharm ash Shaykh

Dit keer wat sneller een bericht, ik kan jullie niet te lang laten wachten elke keer...

Zaterdag begint hier de Ramadan, en dat is al wel goed te merken: iedereen is in een beetje een rare stemming, je merkt dat iedereen nog allemaal zaken doet voordat het feest begint (daar blijkt tijdens de Ramadan niets van terecht te komen), en ook ik heb voordat het weekend begint dus nog een hoop te doen! Ik moet hier voor het bestemmingsboekje ook advertenties werven, maar dat valt toch vies tegen. Onderhandelen met de Egyptenaren is niet heel erg makkelijk, en erg goed in afspraken nakomen zijn ze ook niet. Ze bellen nooit terug, als je een afspraak met ze hebt zitten ze 9 van de 10 keer in Caïro, de 10e keer in Dahab. Nooit te bereiken dus, en dit schiet dan ook echt niet op! Ook ik wil dit graag nog voor de Ramadan gedaan hebben, dus de tijdsdruk zit er goed op!

Speciaal voor de Ramadan beginnen we hier ook al vast (midden in augustus) aan de winter. Donderdag op vrijdagnacht gaat hier alvast de wintertijd in, zodat het zonnetje een uurtje eerder onder gaat, en de Egyptenaren dan eindelijk aan tafel mogen. Vanaf vrijdag staat de tijd dus weer gelijk aan Nederland.

Eindelijk ben ik begonnen met duiken! In januari heb ik al wel een introductieduik gemaakt, met een flinke oorontsteking als gevolg, maar ongeveer een maand geleden vertelde een duikinstructeur mij dat er speciale maskers zijn voor mensen met een slecht trommelvlies. Toch eens even gaan zoeken dus. In een stad dicht bij een van de mooiste duiklocaties ter wereld zijn er hier bijzonder weinig duikwinkels te vinden, en het assortiment is nog teleurstellender... Op internet wel eentje gevonden, en vanuit Nederland dus laten opsturen naar Sharm el Sheikh. Duurde maar een weekje totdat dit masker aankwam in Caïro, en vanaf daar nog twee weken voordat het eindelijk dan hier was... Als mensen zich afvragen waarom ze mijn kaartje nog niet hebben, hier dus de verklaring.
Maar gisteren kon ik dus eindelijk weer een introductieduik maken om het masker te testen, het heeft twee kapjes aan de duikbril vastzitten, die over mijn oren heen gaan zodat deze droog blijven. Ik kan dus wel nog steeds mijn oren klaren (wat met normale oordoppen dus niet zou lukken). Gelukkig werkte het masker perfect, en nu ga ik dus nog even snel een duikcursus inplannen zodat ik hier mijn brevet kan halen!

Nog een nieuwtje: ik ga verhuizen!!! Voor de laatste maandjes hier ga ik naar een andere studio, want ben deze studio nu toch echt wel een beetje zat... Het was een soort kamperen in je eigen huis, af en toe geen elektriciteit, dus gezellig met de kaarsjes aan 's avonds, maar dan ook geen water, waardoor je 's ochtends met een fles mineraalwater boven je hoofd in de douchecabine staat... Elektriciteit zullen ze hier wel niet veel aan kunnen doen, maar ook zit ik in deze compound vaak zonder water, terwijl de elektriciteit het wel gewoon doet. De huisbaas is hier gewoon te lui om de watertank op tijd bij te vullen. Ook ligt de tuin nog steeds vol met snoei afval van de heg die twee maanden geleden gesnoeid is, er wordt hier buiten nooit schoongemaakt, en de buitenlichten doen het (ondanks dat ik hier goed voor betaal) nooit op de galerij, waardoor ik midden in de nacht dus altijd op zoek ben naar het sleutelgat... Ook mijn collega (en buurvrouw) is het goed zat, en op zich wilden we de laatste maandjes nog wel blijven zitten, maar we gunden het onze opvolgers ook niet echt om dezelfde ellende door te maken. Rustig aan eens op zoek gegaan, en voor de zelfde prijs een iets kleinere studio gevonden, maar wel mooier ingericht, en in een heel erg mooie compound, waar over 2 maanden ook een zwembad bij komt (leuk voor de opvolgers dus...). Verder ziet het er erg schoon uit, en bij de huur zit ook twee keer per week housekeeping inbegrepen! Toch maar besloten dat ik daar ook wel van wil genieten, dus ga per 1 september alvast daar wonen. Verhuizen valt hier eigenlijk ook wel mee, de huizen zijn toch al gemeubileerd, dus alleen alle zooi uit de kasten mee, je kleren en computer, en dan heb je het ook wel weer gehad. Ik zal bij dit bericht nog wat foto's plaatsen van de studio waar ik nu nog zit, en over twee weken vanuit de nieuwe studio dan ook wat foto's.

Verder probeer ik ook nog een dagje Luxor te doen een dezer weken. Er gaan vanuit hier niet veel mensen naar Luxor, dus excursies worden vaak geannuleerd, maar misschien kan ik volgende week met een Russische groep mee. Dan maar met m'n neus in een boekje achter de groep aan hobbelen, het gaat er uiteindelijk meer om dat ik het gezien heb, dan dat ik alle uitleg er bij gehad heb!

Ook is het nu aftellen totdat Ma en Steven langskomen (3 weken, 2 dagen, 10 minuten), en met hen zal ik ook de Abu Simble tempel gaan bezoeken, dus jullie kunnen binnenkort wel weer eens wat foto's verwachten!

Ik wil ook graag nog even mijn vorige bericht toelichten: Voor de winter heb ik wel weer een seizoen aangevraagd, maar niet in Egypte. Ik wil toch blijven reizen, dus heb de Costa del Sol aangevraagd, Gran Canaria en Malta. Het is dus nog even wachten voordat we bericht krijgen wat het gaat worden, en of het een bestemming gaat worden, maar dat laat ik jullie zo snel mogelijk weten natuurlijk!

Ma'ah Salama,
Ernst-Jan

  • 20 Augustus 2009 - 13:32

    Pien:

    Hee Ernst,

    Leuk om weer wat van je te lezen. Nogmaals je zou eenboek moeten gaan schrijven, je stijl is erg leuk.
    Gisteren de kampevaluatie gehad. Dit jaar in nieuwe stijl, dwz geen aanvallen, persoonlijke frustraties e.d. geen de-grond-in-slaande-kritiek, slechts opbouwende. Ik heb mijn best gedaan. Heb alleen punten besrpoken die men vantevoren op een lijstje had gezet en dat zijn alleen algemene zaken. Weinig bijval van de anderen, slechts René en Edith die ook hun mening gaven en Jo die af en toe een opmerking plaatste. Het zal wel goed zijn (hoop ik :-( )Enniwee. A.s. zaterdag de kampzooi opruimen en dan beginnen we volgende week zaterdag met een neiuw seizoen scouting. Hopleijk met wat meer esta's want na het overvliegen hou ik er wel 7 over. Klinkt dat je bekend? de welpen zijn inmiddels, door o.a. jouw bezielende voorzetten, uitgegroeid tot een groep van wel 19 jongens!! Leuk hoor! Ook van hen gaan er een aantal overvliegen: Onno, Niek, waarschijnlijk Jordy en Maarten. En vast nog een paar, maar die waren niet mee op kamp dus....
    Je bent gisteravond nog uiten te na besproken, dat we je allemaal toch best gemist hebben hoor.

    O btw, Jos is oma geworden van een kleinzoon. Van Louis dus he, niet van Vic. hahaha.

    Ja duiken is een must in SHS en die oorpijn is iets wat mij al jaren tegenhoud. Een speciaal masker opent dus perspectieven! Er bestaat een grote kans dat ik in september naar Marbella ga, ook om een duikles te hebben (uitje van mijn werk en KPN) Ik heb ooit gesnorkeld in Thailand en dat is al fantastisch, laat staan duiken.

    Vandaag hebben wij hier in NL tropische temperaturen, vanochtend om 11 uur al 31,5 graden! gelukkig gaat het straks onweren en wordt het daarna wel 15 graden koeler! Echt hollands dus.

    Hee, ik lees je hopelijk snel weer. Is altijd de moeite waard, dus....

    Groetjes,

    Esprie

  • 20 Augustus 2009 - 19:43

    Carlo:

    Hé E.J.

    Zijn wij toch maar dicht bij je geweest met de fam. met N.L. vergeleken dan.... wij komen net terug uit Tunesie leuk land heb mij wel vermaakt.
    Zoals je al wel vaker gehoord hebt hebben we je zeker gemist met het kamp!
    Maar zoals ik kon lezen heb jij ook veel aan het kamp gedacht goeie zaak!!
    Bij de JvdV zijn we nu bijna van de Dixi af. en geloof me we hebben nu al een heel mooi toilet gebouw 2 potten een pisbak en ook nog een douche!!!
    Eingelijk moet je gauw weer een komen kijken!!

    groet Carlo

  • 21 Augustus 2009 - 07:46

    Esther:

    Ha Ernstjan,

    Jij dacht: m'n moeder komt, dus ff zorgen dat het er goed uit ziet allemaal ;-)
    Enneh... wordt ook weer wat moeilijker met afscheid nemen. Volgende keer eens andersom proberen?

    Nou, wij kijken er hier ontzettend uit jou weer te zien in Egypte en tellen de dagen af.
    Lijkt me top om met jou te gaan duiken.

    Thuis is alles ok. Na de vakantie ontzettend druk met twee opdrachten en het huisje van Ingmar.
    Ook Steven's praktijk is lekker druk, dus een volgende vakantie is weer zeer welkom.

    Groetjes
    Esther


  • 31 Augustus 2009 - 13:25

    Vic:

    Heey EJ,

    Ben benieuwd waar je hierna terecht gaat komen. Wie weet komen we nog eens langs.

    Kamp was ook dit jaar weer erg leuk, lekker veel leiding dus ook een stuk relaxter.

    Jammer genoeg kan ik niet zelf vertellen dat ik 13 augustus tante ben geworden (en moeders oma natuurlijk). Helaas was iemand anders mij voor.

    Veel succes met je duiklessen en hopelijk horen we snel weer wat van je!

    Groetjes,

    Vic (& Jos)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 65125

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: