Tempel of Pretpark? - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Tempel of Pretpark? - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Tempel of Pretpark?

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

10 Juli 2007 | China, Beijing

Mijn weekend voor deze week zit er weer op (maandag en dinsdag), en ik ben er weer op uit geweest om weer wat van de Chinese cultuur (en smog) op te snuiven!

Gisteren was het hier heel vies weer, de hele dag erg bewolkt, heel veel smog en af en toe een buitje... Voor vandaag zag het weerbericht er hetzelfde uit dus dat beloofde niet veel goeds. Over twee weken wil ik een weekendje naar Shanghai, dus daar moest ik toch wel even de treinkaartjes voor gaan halen. Het nieuws op Google voorspelde 20 graden en regen, dus ik met jas aan naar buiten, geen wolkje aan de lucht, een goede 30 graden (of warmer), en flink zweten dus! Ik ben toen snel naar het station gelopen, in de hoop in een van airconditioning voorziene stationshal me in een rij aan te kunnen sluiten... Niet dus! Ik heb erg lang gezocht naar het goede loket (ze waren allemaal buiten), want je kan blijkbaar niet bij elk loket een kaartje naar Shanghai kopen. Verder is netjes in de rij staan er hier niet bij. Al roggelend en duwend werken die Chinezen zich een weg naar het loket, en ik had niet echt zin om hier aan mee te doen, en ben maar terug gegaan naar het hotel, waar je iemand voor 6 euro er op uit kan sturen om voor jou in de rij te gaan staan. Beter plan dus! Op deze manier heb ik me vele uren op het station kunnen besparen, en had ik met dit prachtige weer toch nog de kans iets leuks te gaan doen.

's Middags ben ik dus naar de Dong Yue Miao tempel geweest, een Taoistische tempel, wat erg leuk was voor de verandering want na een tijdje heb je de Boeddhistische tempels ook wel gezien. Het was hier heerlijk rustig, weinig toeristen, en het enige wat je hoorde was het eeuwige getoeter van de auto's in de straten van Beijing.
Even voor de duidelijkheid: tempels bestaan hier nooit uit één gebouw. Het is een verzameling van meerdere gebouwtjes (altaren), en dat hele complex bij elkaar vormt dus de tempel. Vaak kan je vanuit de ingang gelijk doorlopen naar het hoofdaltaar, en van daaruit de rest bezichtigen. Ik zal voor de duidelijkheid een foto erbij zetten van een schaalmodel.

Maar hier dus ook weer datzelfde geval. Alle hekjes waren hier bezaaid met rode gebedstabletjes met rode touwtjes, wat het een erg kleurige indruk gaf. Verder was de tempel bezaaid met kleurige manshoge tuinkabouters, die taoistische goden, monsters en demonen moesten voorstellen. Ik moest hier dus erg aan een pretpark denken, het leek het sprookjesbos wel! Je zou de meesten zo in een Disneyfilm plaatsen, al waren sommigen iets te luguber!
De beelden stonden verdeeld in verschillende hokjes, die op de bordjes "Department" (afdeling) werden genoemd. Zo had je dus afdelingen voor de controle over kwade geesten, wederopstanding, of je in je volgende leven als dier of als mens terug moet komen, of je naar de hel of naar de hemel gaat, en noem maar op. Mijn algehele indruk was dus dat het een soort gemeentehuis voor het hiernamaals was! Toen ik mij uiteindelijk naar de uitgang begaf, zag ik een bordje dat ik gemist had, welke mijn vermoeden bevestigde. Het is dus de bedoeling dat als je bent overleden, je je hier moet melden (???), en dat er dan wordt beslist wat er met je gaat gebeuren! Ik zie het helemaal voor me: zit je al flink te balen dat je niet meer leeft, wordt je ook nog eens van loket naar loket gestuurd om er eindelijk achter te komen of je nu naar de hel of naar de hemel gaat! Maar om een lang verhaal kort te maken: het waren dus allemaal afdelingen waar met kleurige beelden werd duidelijk gemaakt hoe dat proces ongeveer moet verlopen. Van alle tempels waar ik al ben geweest was dit niet de mooiste, maar zeker wel de grappigste!!!

Verder: Oma, (nogmaals) van harte gefeliciteerd met uw verjaardag! Het was leuk u weer eens gesproken te hebben!

Verder hoop ik dat iedereen m'n kaartje heeft ontvangen. Zo niet, dan moet je even je adres mailen want ik heb nog niet iedereen een kaart gestuurd (de eerste lichting waren er al een stuk of 30, dus ik laat mijn hand even rusten voordat ik aan de rest begin).

Tot het volgende bericht maar weer, en Zaijian!

  • 10 Juli 2007 - 16:06

    Ali:

    Toch maar treinkaartje laten halen ;)
    Grappig die beelden man :D

  • 10 Juli 2007 - 16:35

    Dennis:

    Nou, ik zie dat ze in het hiernamaals ook de ambtenaren al hebben uitgevonden...

    En als ik voor 6 euro niet meer een halve morgen in de rij hoefde te staan, dan weet ik het ook wel, ja.
    Goeie service !

    Lachen die beelden, het is net de Efteling...

    Nog 9 nachtjes slapen en dan is de Wereld Jamboree eindelijk aangebroken...dus het kan even duren voordat ik weer iets in jouw boekje ga schrijven !

    Veel plezier nog daar :-)

  • 10 Juli 2007 - 17:43

    Mark:

    Hee grappig, ze hebben daar ook een Madame Tussaud's :P

  • 11 Juli 2007 - 06:21

    Ineke:

    Dat lijkt me nou ook wel wat iemand voor jouw in de rij laten staan, heb je zeker nooit de verkeerde rij.

    Merk jij nou iets van de voorbereidingen voor de olympische spelen?

    En zijn je longen nog een beetje schoon met al die smog daar?

    Welpen vonden het gaaf wat van je te horen, zowel hun eigen kaart als die voor de groep.

    Geniet lekker verder.

    To0edels Ien

  • 12 Juli 2007 - 10:10

    Steven:

    Leuke ervaringen weer. Je merkt dat personeel best wel handig is. De verhalen over de smog kloppen dus. Ik wordt steeds nieuwsgieriger. Eerst 4 weekjes Frankrijk en dan China. Heb je nog vrij kunnen krijgen in de week dat wij komen??

  • 12 Juli 2007 - 19:14

    Vic:

    Wat een bizarre beelden joh, ik had me bij de eerste blik waarschijnlijk al omgedraaid.

    Zondag BBQ, verwachten 50 mensen dus moet nog een hoop inslaan. Moeten we je gezelligheid weer missen maar volgend jaar beter toch.

    Het weer is hier nou niet echt om blij van te worden, veel regen en bewolking. Van het weekend wordt het 30 graden dus dat beloofd een leuke BBQ.

    Nog 1 week en dan kamp, spannend. Ik hoop op goed weer, maar dat zit er niet echt in. Maar we redden het wel, moeten het natuurlijk zelf gezellig maken dus komt wel goed.

    Ik stuur je voor kamp nog wel even een mailtje.

    Groetjes Vic

  • 14 Juli 2007 - 06:22

    Esther:

    Hoi Ernstjan,
    Dat schaamodel geeft een aardige indruk van het geheel!
    Vreems die beelden, een van de foto's (met die knuppel)... die persoon in het midden op de foto ....ehhh, lijkt op Lara Croft :-)

  • 16 Juli 2007 - 11:17

    Cindy:

    Hey Enrst!
    thanx voor je kaartje, echt keileuk!, dr is er een naar jou onderweg, maarja zo snel zijn ze hier niet en ik hoop dat ik je adres enigszins goed opgeschreven heb haha..

    kus Cin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 65120

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: