1 dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu 1 dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

1 dag in Beijing

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

15 April 2007 | China, Beijing

Na gisteren even naar huis gebeld te hebben, een berichtje geschreven te hebben, en even rustig met een biertje op mijn kamer ben bijgekomen, heb ik me toch maar even de straat opgewaagd. Zodra ik op straat was, verdween mijn "shit-waar-ben-ik-aan-begonnen-dipje" als sneeuw voor de zon! Ik ben toen even de straat uitgelopen, er toen dus heilig van overtuigd dat dit ook de straat was die naar de Verboden Stad zou leiden, en ook even de andere kant op gelopen, toen ik zag dat er toch wel een flinke bocht in de weg zat die niet op mijn kaart stond. Mijn buik begon ook wel erg te rammelen, dus ik ging terug naar het hotel.
Eerst nog even een winkelcentrum ingelopen, maar gelijk drie chinese meisjes begonnen te giegelen toen ik naar binnen stapte. Ik ging er dus maar vanuit dat ze niets in mijn maat zouden hebben en ben naar mijn kamer gegaan.

Na het eten toch is even goed op te kaart gekeken, en toen bleek dat die straat die naar de Verboden Stad zou leiden aan de andere kant van het hotel was.... Ik die straat dus ingelopen, mooi de verkeerde kant uit (ik heb mijn padvinders-instinct blijkbaar thuisgelaten), en na een half uur lopen dus maar weer omgedraaid. Ik ben toen een straat ingelopen die naar mijn hotel moest gaan, maar dat was dus de verkeerde, en daarna dus goed verdwaald, maar uiteindelijk wel het hotel weer teruggevonden (gelukkig maar...).

Vanochtend werd ik door de Housekeeping wakker gemaakt met de vraag of ik nog vuile was had, en het bleek al 10.45 uur te zijn, dus besloot maar op te staan.
O ja, blijkt dus dat ik het tijdverschil verkeerd had :) ze doen hier niet aan zomertijd! Ik had dus blijkbaar ook geen uur vertraging gister...

Na het douchen gelijk de stad in gegaan, want ik wou toch die verboden stad maar is vinden. Onderweg liep ik door een parkje, en daar werd ik door een Chinees aangesproken die me gelijk een museum liet zien en zijn zelfgemaakte kunstwerken wou verkopen. In zijn verkooppraatje heeft ie gelijk vanalles uitgelegd over Chinese kunststijlen, en nu weet ik dus ook hoe bijvoorbeeld Yin en Yang in schilderijen verwerkt zijn. Uiteindelijk heb ik hem diep teleurgesteld door niets te kopen, en toen verwees hij me naar een zaal in het museum die ik nog niet gezien had en daar moest ik maar even kijken. Einde rondleiding dus....

Toen naar de Verboden Stad gegaan, eindelijk gevonden dus. Ook het Tiananmen plein gevonden, want dat ligt er tegenover. Ik besefte dat ik nog niet ontbeten had, dus zou dat eerst gaan doen voordat ik de Verboden Stad in zou gaan. Ik werd door twee Chinese meisjes op straat aangesproken, en die vroegen of ik wat met ze wou drinken. Ik wou wat eten, en daar hadden zij ook wel zin in. De meiden spraken goed engels, dus dan konden ze me gelijk helpen met bestellen!

Uiteindelijk moest ik wel de rekening betalen, en die was toch iets hoger als verwacht (zo goedkoop is het eten dus ook weer niet), waardoor ik gelijk blut ben voor vandaag, en ik kan maar één keer per dag pinnen... Verboden Stad vraagt ook een entreeprijs, dus dat komt later wel weer een keer dan...

Zo zie je maar weer, er gebeurd hier een hoop in één dag!
Iedereen thuis de groeten, en ik stuur snel weer een bericht!

  • 15 April 2007 - 09:52

    Ali:

    Volgende keer die dames uitnodigen en hun grote deel laten payen;):P

  • 15 April 2007 - 10:26

    Esther:

    Tja, hoe zit dat dan, Yin en Yang in schilderijen?

    Het is erg leuk om direct je foto's te zien...hebben we een klein beetje idee van wat je beleeft.

    Lekker internetten nu je toch gedwongen bent om de rest van de dag op je kamer te vertoeven en morgen iets meer pinnen... al doende leert men ;-)

    Succes morgen op je eerste werkdag - ik ben erg benieuwd! Hoe zien je werkijden er uit overigens?

  • 15 April 2007 - 10:52

    Steven:

    Hebben ze in het hotel geen dienstfietsen !!?? of rolerskates !!??

  • 15 April 2007 - 11:03

    Broertjelief:

    hahaha ooh ik zie net je padvindersinstinct op je bank liggen helemaal klaar om mee te nemen :D dus tog nog iets vergeten :P

    fijn dat je het daar al meteen naar je zin hebt en dat gaat nog veel leuker worden :)

    veel plezier op je eerste werkdag

    groetjes Ingmar

  • 15 April 2007 - 13:47

    Steven:

    Hebben ze in het hotel geen dienstfietsen !!?? of rolerskates !!??

  • 15 April 2007 - 15:53

    Dennis:

    blut op je eerste dag...waarom verbaast mij dat niks :-)

    Kennelijk loop je er bij als toerist, want als die dames met jou meegaan....

    Nou ja, ik zou niet te lang wachten met die verboden stad, want als je eenmaal aan het werk bent komt het er niet zo snel meer van. Kun je de gasten in het hotel ook gelijk iets meer vertellen, want dan ben je dr tenminste zelf ook geweest...

    Heb je je kamer al ingericht met hollandse vlaggetjes en blokjes kaas? Hihi :-)

    Later!

  • 15 April 2007 - 18:13

    Pa:

    Leuk iets van je te horen, ik hoop niet dat jij iedere dag Chinenzen moet voeden.
    Groetjes en tot schrijfs.
    Pa en Brigitta

  • 15 April 2007 - 20:45

    Dikkie:

    k vin idd die foto's ook wel leuk weet ik een btje wat ik te zien krijg wel vage chicks dat je alles moes betale tog een btje last van een jetlag want in nl zou je daar nie in trappuhh. moet nou iedereen x op me werk je mail checkke ben dus zwaar illegaal bezig stout heh haha

    laterzz sander

  • 16 April 2007 - 15:41

    Susan:

    He grote Neef van me!
    Oma vertelde dat je naar China ging, (ja ik was ook met Oma in de dierentuin!) maar dat je al zo snel zou gaan wist ik niet! Hoorde dus gister van mijn vader dat je al in China zat en vanmiddag las hij iets voor uit je weblog (dat over die chinese meisjes, ja dat spreekt voor zich natuurlijk!) en toen heeft hij het adres aan mij doorgestuurd zodat ik nu ook m'n grote Neef in China kan volgen!

    Ik ben onwijs benieuwd naar die Verboden Stad.. Maak je daar ook foto's van? Heb je een ruime kamer enzo of valt dat tegen?

    Lijkt me een enorme ervaring daar in China.. Neem aan dat je een fotoalbum maakt als je terug bent en dat wel even aan je lieve nichtje laat zien of niet dan?? Maargoed.. Jij zit dus daar en ik zit hier.. Met mij gaat het wel goed enzo en het is hier lekker weer dus dat is ook mooi meegenomen.. Oja.. Ik stuur wel een stukje Padvindster instinct mee met dit berichtje.. Want ik zie je al hopeloos verdwalen daar! (Ja ik ben lief!!) En gelukkig heb ik ook een beetje van dat Padvindster instinct dus voila hierbij een beetje van het mijne te leen aan jou!

    Ben je 20 mei weer terug in Nederland? Nee zeker.. Mijn ouders vieren dan hun 25-jarige bruiloft.. Wel jammer dat je daar niet bij bent dan.. Maargoed het is niet anders.. China is een once in a life time experience.. Toch?
    Wanneer kom je eigenlijk terug uit China?

    Naja ik geloof dat we gaan eten het is hier nu 17.41 uur ongeveer.. Hoelaat is het daar als het bij ons 12 uur 's middag is??

    Groetjes en ik hoop dat je even reageert!

    Je nichtje,

    Susan

  • 17 April 2007 - 17:22

    Pien:

    Hey E-J
    Gaaf man die foto's. Ik ben jaloers.
    Ronald kent die taktiek van chinezen, zodra ze weten dat je een toerist bent (duh, bijna 2 meter en geen spleetogen) willen ze je maar al te graag laten merken dat ze engels spreken (voor zover ze het inderdaad spreken, want Roon is ook bekend met de spraakverwarringen die er kunnen ontstaan als blijkt dat hun engels toch iets anders is dan jou engels :-))
    Enniewee, veel plezier en tot lees'

    ciao

  • 17 April 2007 - 17:49

    Marc (welp):

    hoe gaat het met jou Kaa?
    tot ziens!

  • 18 April 2007 - 09:09

    Erik:

    Ik denk dat je het toch verkeerd hebt aangepakt met die meiden. Volgende keer gewoon weer betalen, maar dan moeten zij....

  • 18 April 2007 - 10:15

    Ien:

    Hey E-J
    nou lekkere meiden daar zeg jij denken dat je sjans had, maarre, alleen dus geld uit je zak kloppen.

    Hoe zit dat met het tijdsverschil?

    Hoe gaat het met jue werkervaring?

    Nou lekker genieten he.

    Groejes Ien

  • 19 April 2007 - 01:34

    Ben Ratelband:

    Leuk begin Ernst Jan,
    In Beijing kan je voor een eurootje eten, maar daar heb je een padvinders-instinct voor nodig.
    Enne......chinese meisjes spreken geen engels, maar euro's..
    Groet vanuit Shanghai, ga vanavond een biertje drinken met je schoolgenoot Bas

  • 19 April 2007 - 07:52

    Tom:

    Hé ernstje

    Leuk om weer wat van je te lezen, ik ben benieuwd wat voor foto`s we nog gaan krijgen, maar met drie bedden in je kamer belooft dat niet veel goeds. werkse nog vandaag en we spreken elkaar wel weer.

    Groet Tom

  • 19 April 2007 - 08:18

    Sjoerd:

    Hee ErnstJan,

    Ik kan je via je moeder nog wel wat tips geven over Chinese meisjes en Tsingtao (青島啤酒 ) bier. Misschien niet zo'n goed idee want dan wordt ze alleen maar ongerust..... (Jij weet genoeg nu!!!!!).
    Maak er wat van want je zal dit leven in november gaan missen dus geniet elke dag!

  • 20 April 2007 - 10:21

    Mark:

    Hee gozer :)

    Een dag in China en nou al belazerd :P Doe je snel :P Maar goed, je hebt eventueel een back-up creditcard :D

    Maar verder lijkt het me wel geweldig. Nou, veel berichtjes posten!

    Mark

  • 20 April 2007 - 10:27

    Mark:

    PSje: als je niet weet wat je wilt eten, ga dan ff langs de chinees. Altijd goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 65117

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: