Eerste week - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

20 April 2007 | China, Beijing

Maandag
Vandaag begon al goed! Ik was netjes iets te vroeg bij de receptie aanwezig, ik moest er om 8.30 uur zijn en was er 10 minuten van te voren. Ik meldde me alvast bij de receptie, maar die begrepen er niet veel van: “It is not eight thirty!”. Ik heb toen maar gezegd dat ik in de lobby zou wachten, waar even later de Front Office manager verscheen en me vertelde dat ik bij de Human Resources manager moest zijn om half 10… zaterdag kreeg ik half 9 te horen, maar dan kan ik nog even een uurtje relaxen! Om 9.00 uur wordt ik door de Human Resources manager gebeld waarom ik haar niet om 8.30 uur hebt ontmoet… verhaal uitgelegd, en ik moet om 10 uur naar haar toe komen. Ik heb haar toen 5 minuten gesproken en werd toen met Jennifer, de Duty Manager op pad gestuurd. Zij zou me het hotel laten zien, en even met iedereen een handje laten schudden. Ik ben toen ook met haar voor het eerst gaan lunchen in de stafkantine: met de stokjes!!! Het eten was zeker lekker, beter dan verwacht, alleen was het nog wel even oefenen met de stokjes toen ik aan het kippenpootje wou beginnen, want ook deze wordt met de stokjes naar binnen gewerkt!
Na de lunch weer verder met de handjes-schudden-tour, en rond 16.00 uur was ik hier eindelijk klaar mee. M’n rooster voor de komende week ziet er vrij simpel uit: iedere dag van 9 tot 18 uur, en op zaterdag en zondag gewoon weekend! De laatste twee uurtjes van m’n dienst werd ik ergens in een hoekje gezet met een map op schoot over wat de taken van verschillende functies in het hotel zijn… beetje boring dus, want mijn functie had ik binnen 10 minuutjes wel doorgelezen!

Dinsdag
Vandaag zou ik dan echt aan het werk gezet worden. Ik zou beginnen met een opfriscursus Fidelio (hotelreserveringsoftware), welke wel nodig was aangezien dit dik een jaar geleden op school gegeven is, en de school zelfs nog met de MS Dos versie werkte, en ze hier toch echt ook al op Windows XP zijn overgestapt! Ik moest vanochtend 9 uur beginnen, en kwam direct in het spitsuur terecht, en ze vroegen of ik even in het kantoor wilde wachten totdat het wat rustiger was. Dit was dus dik anderhalf uur later…zzzzzzzzzzz….
Daarna kregen ze het oefenprogramma voor Fidelio niet aan de praat in het Engels, of ik het maar in de Chinese versie wilde oefenen met die rare krabbels! Daar kwam ik ook niet echt ver mee, dus besloot er maar mee te stoppen. Misschien zouden ze het na de lunch weer werkend hebben. Dit was dus ook niet het geval, of ik even een beetje wilde helpen bij de receptie (maar ik kon dus niemand inchecken) en vriendelijk wilde lachen en gasten begroeten. Dat dus maar de rest van de dag gedaan, hier en daar een praatje gemaakt met wat gasten. Aan het einde van de dag, tegen half 6 wisten ze de inlogcode weer voor het oefenprogramma (dat was uiteindelijk het probleem dus…), en daar kan ik morgen dan eindelijk mee aan de slag!
Aangezien het eten in het restaurant me toch een beetje tegenvalt (volgens mij laten ze magnetronmaaltijden van de AH overvliegen en serveren ze dat gewoon, zo weinig smaak zit eraan), en ik m’n broodje kaas toch wel begon te missen, heb ik maar besloten m’n avondeten bij de Mac te nuttigen, is ook een broodje en er zit ook kaas op!
Aangezien er hier toch veel mensen vragen of ik Chinees spreek, en het management er ook een beetje vanuit gaat dat ik het een klein beetje ga leren, ga ik me vanavond toch maar is even op die taalcursus storten…

Woensdag
Vandaag dus weer helemaal niets uitgevoerd… Het trainingsprogramma deed het aan het begin van de dag weer niet, maar dit wisten ze dit keer snel op te lossen. Het programma lijkt erg op de DOS versie die ik op school heb geleerd, dus ik had het al snel door. Aan de receptie was het erg rustig, dus de Front Office Manager gebaarde dat ik aan de andere kant van de balie moest gaan staan. Eigenlijk had ik daar niet zo’n zin in, gisteren ook al de halve dag gestaan, en daar was niets te doen. Maar ja, we moeten wel naar de baas luisteren… De rest van de dag dus voor de receptie gestaan, de plek waar normaal de manager staat als hij niets te doen heeft. Ook het personeel achter de receptie begreep dit blijkbaar niet, want ze vroegen mij of ik nu een nieuwe collega was of een nieuwe manager! Ook de gasten van het hotel zien mij als manager, en komen dus met de meest lastige vragen op mij af… Wat dan wel weer gezellig is, is dat de gasten de blokkade van de balie dan niet hebben, en dat ze ook vaak genoeg even voor een praatje langs komen, want ze hadden ook niet verwacht een blank gezicht bij de hotelstaf te zien. En zo probeer ik dan een beetje de dag door te komen, door een beetje slap te ouwehoeren met de gasten over Beijing, wat ze al gezien hebben, en wat ze allemaal willen weten: wat brengt een jongen uit Europa nou helemaal naar Beijing om te werken in plaats van de toerist uit te hangen. Wel erg vermoeiend dat niets doen, dan gaat de tijd zo ontzettend langzaam…………………….
Met de taalcursus wil het trouwens dus echt niet lukken. Jongens, hier is echt geen beginnen aan! Vandaag wel een paar woordjes Zweeds geleerd, aangezien hier veel Zweedse gasten zitten!

Donderdag
Vandaag ging de tijd gelukkig wat sneller, maar nog steeds niet veel uitgevoerd. Leren door te doen hebben ze hier nog niet echt begrepen, en ze willen dat ik dus eindeloos toekijk… Aangezien de Front Office Manager er vandaag niet was, was het wel een rommeltje. Bij de receptie verliep alles netjes, maar het viel me op dat iedereen een wat langere pauze nam, en wat vaker naar achter ging om een sigaretje te roken. Aangezien het weer vrij rustig was, heb ik zelf ook een tijdje achter gezeten, een beetje ouwehoeren met collega’s, die gelukkig nu ook wat losser komen en wat tegen me durven te zeggen. Zelfs de wat jongere receptionisten durven nu tegen me te praten! Dit zal waarschijnlijk ook komen doordat ik vandaag gewoon gezellig achter de balie ben blijven staan in plaats van er voor, waardoor ik wat dichter bij ze sta.
Door al dat slappe geouwehoer met het personeel vandaag heb ik gelukkig ook wat contacten gemaakt, vanavond ga ik met een paar mensen poolen, want zij wisten wel een leuke tent. Ben benieuwd! Hopen dat ik morgen dan eindelijk is wat mag gaan doen, aangezien ik nu wel genoeg heb meegekeken en geoefend…

Vrijdag
Vandaag begon al weer lekker, het zag er even naar uit dat ik weer de hele dag gasten zou gaan begroeten voor de receptie… balen dus! ’s Middags een welkome verrassing: er was een nieuwe kamer klaar voor gebruik, nu de duurste in het hotel. Voor de folder moesten foto’s gemaakt worden, en ze hadden een model nodig om op de foto’s op een bank te zitten  dat werd ik dus! Ze willen graag een blank iemand op die foto’s hebben blijkbaar! Op die manier heb ik dus twee uur op een hele luxe bank gezeten, en een beetje vriendelijk glimlachen maar! Ik hoop dat ik ook een digitale versie krijg van het eindresultaat, dan zet ik hem natuurlijk wel in het fotoalbum. Aan het einde van de middag zei de Front Office Manager dat hij wel dacht dat ik meer aankon dan alleen gasten begroeten (duhuh…), dus ik mag misschien morgen al naar de Executive Receptie, een receptie speciaal voor de Executive Floor, met de duurste kamers! Ook een welkome verandering dus! De eerste week was dus enorm saai, hopen dat dit volgende week veranderd!
Gisteravond was ik met Kris, een van de Assistent Managers van het hotel (dat zijn er heel veel…) gezellig een avondje gaan poolen, dus ik begin ook al wat kennissen te maken hier! Nu heb ik lekker een weekendje vrij, dus ik ga weer lekker de toerist uithangen. Vanavond lekker even een hamburgertje eten met iemand van een andere afdeling die graag ook die “Handsom and tall foreigner”wilde ontmoeten!

  • 20 April 2007 - 10:31

    Mark:

    Lekker hè, de mysterieuze buitenlander zijn? Dat levert ontsaggelijk veel sjans op :D Wel tof om te horen dat alles nu lekker gaat. Veel succes met je taalcursus ;)

    Mark

  • 20 April 2007 - 10:37

    Esther:

    Je hebt 't even taai gehad geloof ik maar als ik je laatste ervaringen lees denk ik: nu begint 't wat te worden :-)

  • 20 April 2007 - 10:59

    Ali:

    Leuk verhaal weer:D leest lekker door;)
    Wel cool dat je nu boven bij de receptie mag staan:D
    Heb je wel gewonnen met poolen:P
    Niet te veel hamburgers eten want anders word je dik ;)

    Geniet van je weekend :D

  • 20 April 2007 - 11:20

    Steven:

    Leuk je ervaringen te lezen.Zijn de chineesjes inderdaad zo onderdanig of is het meer "de kat uit de boom kijkerig". Spreken ze allemaal wel wat engels?Waarschijnlijk veel mensen op dezelfde baan? We zullen vast een voorraad stokjes aanschaffen of neem jij die in oktober mee? Advies: koop een potje sambal voor bij het eten.

  • 20 April 2007 - 21:45

    Dennis:

    Nou, zo te zien heb je de eerste vuurproef goed doorstaan ! En een nieuwe carrière als fotomodel, toe maar...

    Veel gasten uit Zweden? Zeker met de Volvo...

    Nou, succes verder en niet teveel bij de Mac eten, gewoon alles proberen :-)

  • 21 April 2007 - 05:44

    Ien:

    Ben blij dat je je favoriete stekkie daar onder hadbereik heb!MMMMMMMMMM

    Pin je nu genoeg geld,als je weer van plan bent om met de meiden op stap te gaan, hihihihi.

    Wel saai zeg je eerste week, hoop voor jouw volgende week op spnnende verhalen.

    Veel plezier Ien

  • 21 April 2007 - 10:26

    Pien:

    En wie is die Handsom and tall foreigner dan?? Heb jij 'm ook al ontmoet. haha flauw grapje.
    Zo te lezen wordt je eerder moe van het wachten dan van het werken :-)

    groentjes maar weer en werk ze

    Pien


  • 21 April 2007 - 14:02

    Rolfje:

    Heej ernstig,

    Zo te horen heb je iedere chick al versiert in je hotel dus;) Als je nu al foto-model bent wilt iedereen je hebben natuurlijk.... :D

    En die grote kamer kun je wel vrij houden voor ons toch? Dan mag sander m samen met jou inwijden;)

    Kuzz Rolf,

    P.S. Binnekort ff skippen??? En laat ff weten (per email ofzo) hoe het nu met je visum en dergelijke gaat....dan kunnen wij namelijk verder met onze boekingsplannen:)

    Tot laters.....ook dikke kuzz van sander

  • 21 April 2007 - 19:42

    Pa:

    Je week verslag gelezen en het is natuurlijk even wennen aan de cultuur.
    Ik begreep van mijn chinese collega dat de baas nu eenmaal de baas is, bevalt je dat niet dan sta je op straat en dat is niet wat de chinezen willen,voor jou hebben zij zo een ander, dus hun motto is werken, werken en nog eens werken.
    Geniet van het weekend en maandag er fris weer tegen aan.
    Heb jij mijn email nog gelezen?

    Groetjes

    Pa.

  • 22 April 2007 - 18:16

    Niek:

    veel succes en de groetjes van de welpen.

    Niek

  • 02 Mei 2007 - 13:08

    Erik:

    He, ik zie nu pas dat je dit bericht ook had man! Moet niet zo snel achter elkaar updaten anders missen we straks nog dingen :-)
    Heb je al wat chineesjes kunnen versieren?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 65128

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: