Toeristje uithangen! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Toeristje uithangen! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Toeristje uithangen!

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

22 April 2007 | China, Beijing

Omdat ik toch de Verboden Stad graag wilde zien, ben ik gister in een taxi gestapt en heb me naar de Verboden Stad laten rijden. Tegen alle reisgidsen in heb ik alle bezienswaardigheden in tegengestelde richting gezien, doordat de taxi me aan de achterkant van de Verboden Stad afzette… Daar werd ik gelijk door een Riksja chauffeur aangesproken of hij me een Hutong tour mocht geven, en dat leek me eigenlijk ook wel leuk, dus daar ben ik maar op in gegaan. Wel een heel aparte ervaring: Hutongs zijn stadswijken die dik 700 jaar oud zijn, waar arm en rijk naast elkaar leefden. Deze Hutong was grijs van kleur, wat betekent dat hij door de Mongoolse bezetters is gebouwd, want grijs is de kleur die hen geluk geeft. Op sommige plaatsen zie je dus ook nog muurschilderingen die ook dik 700 jaar oud zijn. Midden in deze Hutong, die wij als een ordinair getto zouden bestempelen, stond ook het huis van de Prime Minister, waar je dus ook echt geen foto’s van mocht maken! Je kan de rijke huizen herkennen aan bepaalde symbolen boven de deur die kwade geesten buiten moeten houden. De tour was best prijzig, maar het zeker waard! Ook is leuk om achterin een fietstaxi te zitten in plaats van achter het stuur!

Daarna was ik vlak bij het Jingshan Park, dit park was ik van plan te bezoeken na mijn bezoek aan de Verboden Stad, maar nu ik er toch was heb ik het maar gelijk bezocht. Dit park ligt om een kunstmatige heuvel met op de weg naar de top wat pagodes waar vroeger grote koperen Boeddha beelden hadden gestaan, maar die zijn weggeroofd tijdens de Eerste Wereldoorlog. Bovenop de heuvel stond een tempel met een Boeddha beeld dat waarschijnlijk te groot was om weg te roven, want deze stond er ook nog. Het was een erg indrukwekkend beeld en veel Chinezen komen er dan ook om hun respect er aan te tonen, en ze staan dan ook netjes in de rij om er voor te knielen. Helaas mochten ook hier geen foto’s van gemaakt worden, maar om de tempel heen wel, wat dan ook veel mensen doen omdat je vanaf hier fantastische uitzichten hebt over de Verboden Stad en Beijing. Daarna ben ik rustig naar beneden gewandeld door dit mooie park en via de achteringang de Verboden Stad in gegaan.

De Verboden Stad in een groot paleizencomplex van ongeveer 600 jaar oud (voltooid in 1420), waar gedurende 500 jaar 24 keizers hebben gewoond tot 1920. De laatste keizer was toen al een tijdje niet meer aan de macht, maar had alleen een symbolische functie (klinkt bekend hè, Bea?). Deze laatste keizer (Pu Yi) was pas 3 jaar toen hij op de troon gezet werd!
Alle paleizen in de Verboden Stad hebben rode muren (deze kleur brengt geluk in China) en oranje daken (Keizerlijke kleur), en zijn verder mooi versiert met allerlei symbolen en details aan en op de daken, en op de deuren, dus erg indrukwekkend!
Ook in de Verboden Stad waren weer mensen die me hun kunst probeerden te verkopen, en ik heb weer alleen maar gekeken, omdat het zeker wel heel mooi is. Je krijgt alleen niet de tijd om het te bewonderen, want ze laten je in een paar minuten een stuk of 30 schilderijen zien, en vragen je dan om er een te kopen.
Naast het plein tussen de Poort van de Hemelse Vrede en de Meridiaan-poort lag nog een park, het Park van de Cultuur van het Volk, waar het ook heel mooi was, en waar nauwelijks toeristen kwamen. Je werd hier dus ook niet doodgegooid met souvenirs, en er waren veel minder mensen, waar ik dus nog even rustig door heen ben gelopen om bij te komen van al die herrie die veel mensen met zich meebrengen. Om dan toch de herrie maar weer in te gaan, heb ik ook nog een rondje gelopen over het Tiananmen plein (Plein van de Hemelse Vrede), maar nergens naar binnen gegaan, dat komt een andere keer wel weer....

Veel gedaan dus al! Maar omdat er nog veel meer te doen is in Beijing, heb ik besloten dat ik vandaag de dag zou gebruiken om is even goed op een rijtje te krijgen wat ik allemaal nog wil bezoeken hier, dus heb de dag gevuld met het lezen van de reisgidsen die ik van thuis heb meegenomen. Vandaag dus even geen uitstapjes gemaakt, ook omdat het allemaal bij elkaar toch best prijzig is. Ik moet ook nog een kaartje kopen voor het Oranjebal volgende week zaterdag, want het blijkt dat de Nederlandse Ambassade hier in Beijing er voor zorgt dat wij Koninginnedag niet hoeven te missen!!! De kaartjes zijn aan de dure kant, maar ze garanderen Nederlandse hapjes en Nederlands bier, dus dat is het zeker waard!

  • 22 April 2007 - 15:18

    Esther:

    Mooi verhaal Ernstjan! Je bent aardig op de hoogte. Zijn de rondleidingen zo informatief of ben je een studie begonnen...
    Klinkt erg aantrekkelijk - we laten ons graag ronleiden door je in september en, als ik 't zo lees, is er meer dan de verboden stad. De foto's zien er ook goed uit.

  • 22 April 2007 - 18:30

    Brigitta:

    Wat een geweldig verhaal Ernsjan. Zo'n dag de toerist uithangen maakt vast de "trage" start van je werkstage weer goed. Een feestje bij de ambassade is een uitgelezen kans om contacten te leggen en de bitterballen en het bier zijn een aardige bijkomstgheid.

  • 22 April 2007 - 19:25

    Pien:

    Ennuh, moet je niet werken dan?? Leuke stage tot nu toe hé!
    En wij maar ploeteren en die kids bezig houden op zaterdag!
    Veel plezier op de ambassade, is ook weer een belevenis denk ik zo. Neem een freddy op Bea, ik neem wel een roseetje, zit dan lekker in Zuid-Frankrijk.
    ciao

  • 22 April 2007 - 23:19

    Dennis:

    Zit je eindelijk in Beijing, zit je nog aan de Heineken en de bitterballen :-)
    Made in China, dat wel natuurlijk...
    Mooi parkje wel en de eerste fotootjes zijn prima !
    Ook heel veel achtergrondinformatie, leuk !
    Zeker veel naar Discovery Channel gekeken voordat je bent vertrokken, hihi
    Nou, ik ga nog even wat voor de WJ vergadering doen, dus veel suc6...


  • 23 April 2007 - 08:57

    Mark:

    Grappig, China 101 van Ernstjan :) Maar wel tof hee. Volgens mij ga jij geen spijt krijgen van deze reis ;)

  • 23 April 2007 - 12:56

    Steven:

    Leuk verhaal.Hoe zijn de mensen op straat? Word je nog aangeklampt door chineesjes? of zijn ze inmiddels gewend aan een lange blanke? Nu nog wat interessanter werk.

  • 24 April 2007 - 06:43

    Erik:

    Kon je niet stiekem foto's maken dan? Zou ik gedaan hebben.
    Enne, als ze zo snel die schilderijen laten zien, gewoon voor de grap vragen of ze het nog een paar keer extra laten zien, omdat het te snel ging (en dan zeggen dat je niets wilt).

  • 24 April 2007 - 07:00

    Sander:

    konigingendag in china denk dat ik dat ook maar ga doen ff heen en weer. maar wat iedereen zich eigenlijk afvraag begin je nou ook al spleetopgen te krijgen:P
    groeten daar saner

  • 30 April 2007 - 07:24

    Ineke:

    Vandaag Koninginnedag hier in ....
    Ik wens (neem ik aan) vanavond een fijne koninginnedag en proost.

    Groetjes Ien

  • 30 April 2007 - 07:43

    Carlo:

    Hé EJ,

    Al een scoutingclub ondekt? kunnen we een mooie uitwisseling doen altijd leuk!
    mischien kunnen we wel beginnen met een leiding weekend bij jouw..

    ziet er top uit!

  • 30 April 2007 - 16:31

    Cindy:

    He Ernst!
    thanx voor je berichtje, tis hier idd helemaal super. hebben gister queensparty gehad, was keigezellig. beetje jammer dat ik nu wel gewoon aant werk moest haha, das nooit goed na een feestje. na vandaag ben ik 2 daagjes vrij dus kan ik lekker van het strand genieten.
    het ziet er daar ook wel super uit zeg, je zal best wel n geweldige tijd hebben!
    x cin

  • 01 Mei 2007 - 18:44

    Ingmar:

    volgens mij spreekt ernstjan gewoon vloeiend chinees en heeft ie gewoon heel goed geluisterd naar die gozer op die velo taxi :P en maar penne in ze dagboek om het ons na te vertellen :D

    heel leuk dat je je vrije tijd goed benut en dat je het naar je zin heb

    groetjes Ingmar

  • 03 Mei 2007 - 19:16

    Vic:

    Hey E-J,

    Zit nou al een paar dagen te kijken of je al een volgend verhaal heb geplaatst!
    Maar niet dus, ben benieuwd of je nou al hard aan het werk bent gezet of dat je nog een beetje aan het luieren ben tussendoor.
    De welpen krijgen trouwens steeds meer kijkers!
    Ben je 13 en 14 oktober weer terug?(groepsweekend)

    Groetjesss

  • 05 Mei 2007 - 19:52

    Esther:

    Hee Ernstjan,

    leuk om je verhalen te lezen, volgens mij gaat het allemaal wel prima met je in het verre Bijing. Wens je een goede tijd verder en veel leuke (ambassade / ned. ver. ) feestjes. Dat kan nooit kwaad zo ver van huis!
    Doeg!
    Esther (die andere).

  • 06 Mei 2007 - 09:10

    Esther:

    He Ernstjan, alles goed?
    Krijgen we binnenkort weer wat nieuws op je weblog?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 65128

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: