Eindelijk weer internet! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Eindelijk weer internet! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer internet!

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

09 Mei 2007 | China, Beijing

Het heeft even op zich laten wachten, maar hier is dan eindelijk weer een nieuw bericht! Ik wilde vorige week al verslag uitbrengen, maar toen stopte mijn internet er mee. En de eerste week van mei vieren ze hier zoals in veel landen de dag van de arbeid, alleen duurt het hier een week! Dit betekende dat er in het hotel veel diensten niet beschikbaar waren, zo ook de automatisering. Er was wel een "mannetje" die het internet even zou herstellen, maar die begon gelijk allemaal contactpunten uit de muur te rukken, wat het van kwaad tot erger maakte... sinds maandag tot vanavond zijn er ongeveer 5 verschillende mensen langsgekomen om er naar te kijken, maar vanavond heb ik dan eindelijk weer internet, zodat ik ook weer een beetje contact kan hebben met Nederland.

Verder heb ik in Beijing niet veel toeristische attracties bezocht, dit werd me afgeraden tijdens de "week" van de arbeid, omdat half China dan besluit uitstapjes te maken, en het dan veel te druk is. Wel ben ik door wat collega's meegenomen om Beijing een beetje te verkennen, ze willen me allemaal graag voorstellen aan hun vrienden, en nemen me overal mee naar toe: bioscoop, barretje hier, restaurantje daar, en ze willen het allemaal voor me betalen! Ik blijf toch een Nederlander, dus dat sla ik niet af. Voor hun heeft het ook een groot voordeel, want van reserveren in een restaurant hebben ze hier nog niet echt gehoord. De beroemde restaurants hebben dan ook een terras dat bedoelt is voor mensen om te wachten totdat ze aan tafel kunnen, en dit zit dan ook overvol. De enige manier om snel aan tafel te kunnen is door een buitenlander mee te nemen, want dan is er altijd wel een tafeltje vrij!

Maar met zoveel vrije tijd wou ik toch wel graag weer even op de cultuur-tour, dus namen mijn nieuwe vrienden mij mee naar een park dat ik nergens in mijn boekjes kon vinden, maar dat wel erg mooi was. Thuisgekomen toch nog even de boekjes er op nageslagen, en volgens mij was het het Xiang Shan park, deze beschrijving voldeed wel redelijk aan het park, maar zeker weten doe ik het niet. Als ik er iemand naar vraag, beginnen ze allemaal over de bomen die er staan, want dat blijkt toch meer bijzonder te zijn dan de tempels die er ook staan... rare jongens, die Chinezen...

Verder wordt het werk gelukkig al een stuk interessanter. De brutaliteit om gewoon gasten te gaan helpen en dan maar fouten te maken heeft gelukkig geholpen, en zo heb ik mezelf aangeleerd gasten in te checken, maar nu het uitchecken, dat ik na bijna een maand nog steeds niet weet, ook mezelf maar aanleren dan... Als ik mijn collega's hier over aanspreek, zeggen ze dat ik me niet druk moet maken, en dat ik dat op de rustige executive floor vanzelf wel leer over een maand, en dat ik de "drukke" receptie maar aan hun over moet laten. Druk is het dus helemaal niet want we zitten in een rustige periode, en als ik me niet dood wil vervelen achter de receptie, ga ik dus gewoon door met het mezelf aanleren van receptiewerk.
We zitten trouwens wel met een stel vreemde gasten in het hotel. Een stel heel arrogante Fransen, waarvan ik liever niet heb dat ze weten dat ik Frans spreek, anders weet ik zeker dat ík al hun gezeik over me heen krijg, en we hadden gister ook een tweetal Belgen (ja hoor, nu ga je het krijgen) die na het uitchecken vanaf het vliegveld belden dat ze hun laptop in het business center hadden laten staan... Ben toen maar als een gek in een taxi gesprongen om die laptop naar het vliegveld te brengen, en heb daar een fooi van omgerekend 2 euro aan overgehouden, en ook mijn collega's, die dit als ongeveer een tientje zouden beschouwen, vonden dit een erg magere fooi voor zo'n ongewone service.

Weer een hoop meegemaakt dus, en ik zal dit keer wat sneller van me laten horen!

  • 09 Mei 2007 - 14:05

    Esther:

    Ik stel me zo voor dat vooral de Bios je bijzonder zal boeien :-)

    Hoe is je oranjefeest geweest?

    Nu je weer kunt internetten kunnen we ook weer een keer proberen te bellen - zal wel een beetje moeilijk worden want vrijdag vertrekken we naar Frankrijk.
    Je weet dat je door kunt schakelen naar mijn mobiel toch?

    De eerste spaarcenten voor China zijn apart gezet dus da's in gang gezet.



  • 09 Mei 2007 - 15:25

    Steven:

    Van de Europeanen moet je het dus ook niet hebben. Heb je nog Nederlanders ontmoet op het Oranjefeest?? Je moet dus zelf je werk interessant maken begrijp ik. Voldoet het wel aan je stageverwachtingen??

  • 09 Mei 2007 - 16:18

    Ellen:

    Hey!

    Gaaf hoor deze onderneming! Ik heb van Rolf ff de link gekregen van je site. Ben nu helemaal bij. Super leuk al die indrukken. Hoop ook voor je dat het werk zelf interessanter wordt. Maar daar zorg je zelf al voor geloof ik. Enne ook al is het typisch Nederlands om iets wat gratis is niet af te slaan, denk maar zo, je leert en ziet meer van de cultuur etc. als je omgaan met "locals"! Dus.... leef je uit!

    Groetjes!

    Ellen

  • 09 Mei 2007 - 16:30

    Dennis:

    Tja, Belgen zijn eigenlijk net Nederlanders he :-)

    hier hebben we gewoon gewerkt op de Dag van de Arbeid, dus je hebt niks gemist hoor...

    Denk je dat ze gastvrij zijn, gebruiken ze je gewoon om er zelf beter van te worden. Geen domme mensen hoor die Chinezen ! Echte handelaren, hihi

    Maar je zou toch zeggen in het land waar de nieuwste elektronica vandaan komt dat ze weten hoe je internet aan moet sluiten...

    Afijn, blijkbaar kunnen ze je nog steeds verbazen :-)

    Veel plezier en tot de volgende berichten maar weer he...

    By the way, onze scouts zijn weer 2e geworden op de RSW, dus met de Pinksteren gaan ze weer naar de LSW. Hoera!

    Mzzl,

    Dennis

  • 09 Mei 2007 - 18:08

    Mark:

    Twee euro voor een wilde rit naar het vliegveld? In een Chinese taxi? Ik had die laptop gehouden...

  • 09 Mei 2007 - 20:26

    Pa:

    Leuk om weer iets te lezen van je en dat je het naar je zin hebt.
    Tot lezens

  • 10 Mei 2007 - 09:01

    Nathalie:

    Heey,
    Bij jou gaat het dus ook al zo bij de receptie. Bij mij leren ze me ook niks aan en als ik er naar vraag dan nemen ze het gelijk helemaal over zodat ik het nog niet weet..
    Wel leuk dat je collega's je overal mee naar toe nemen. Dan kom je in het echte Chineze leven terecht.. vet joh.
    Groetjes uit Guangzhou

  • 10 Mei 2007 - 14:20

    Erik:

    En die taxi? is dat een fiets of een echte auto ;-)
    Je moet wel wat mondiger worden, gewoon vragen wat die laptop ze waard is haha. Wel de taxi kosten van ze terug gekregen toch?

  • 10 Mei 2007 - 21:34

    Ali:

    Hahahaha domme belgen
    2euro zo duur kost toch een taxi daar;)
    Wel leuk dat die vrienden vna je jou gingen rondleiden:D

  • 11 Mei 2007 - 06:52

    Ineke:

    Zo ken ik je weer (ondernemend)en altijd al geweten van die Belgen(de vertrouwd zijn gasten......)

    Hoe was Koninginnedag?

    Groetjes Ien

  • 11 Mei 2007 - 15:44

    Julian.:

    fijn dat je internet het weer doet want ik hoorde niets meer van je!
    ik heb erg veel aan je gedacht maar ik miste je info toch.
    je hebt wel een grote brief geschreven.
    zou je mischien nog een mailtje willen sturen naar, julianstark@solcon.nl ?
    ik heb morgen Sint Joris mars, jammer dat jij er niet ben!
    ik zal jou eens wat vertellen, er komt geen een welpen-leiding, ofdewijl, dat wordt saai!
    het is ook niet echt leuk dat ze morgen 90% kans op regen geven.
    maar ik ga stoppen.

    Groeten van Julian.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 65116

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: