Confucius Tempel, Lama Tempel, en Ditan Park - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Confucius Tempel, Lama Tempel, en Ditan Park - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Confucius Tempel, Lama Tempel, en Ditan Park

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

20 Mei 2007 | China, Beijing

Voordat ik jullie over mijn nieuwe belevenissen van het afgelopen weekend ga vertellen, zal ik jullie eerst eens wat over de cultuur vertellen, want die begin ik nu een beetje te leren kennen. Wat heel belangrijk is om te weten is dat China nog steeds een communistisch land is, wat toch enorm van invloed is op de cultuur hier. Door het communisme ziet het werk er hier heel anders uit dan in Nederland. In alle grote bedrijven, dus ook de grote hotels, is de overheid hier groot aandeelhouder, en op deze manier kan China voor een goede werkgelegenheid zorgen. Nog steeds zie je wel armoede in de straten, maar dit valt enorm mee, en je kan natuurlijk niet voor alle Chinezen een baan krijgen aangezien ze met zo enorm veel mensen zijn.
Maar je ziet hier dus een hoop Melkert-banen. Voor hetzelfde werk waar we in Nederland één persoon voor zouden inzetten, zetten ze er hier drie in! Soms zorgt dit voor lachwekkende situaties, bijvoorbeeld als er een nieuw kastje geplaatst wordt, komen ze met 10 man met dat ding aanzeulen! En echt allemaal een handje helpen waardoor ze elkaar eigenlijk gewoon in de weg lopen! Ook in de restaurants hier in het hotel is veel te veel personeel aan het werk, die dan gewoon met elkaar staan te kletsen, behalve in het Chinese restaurant, daar staat echt bij iedere tafel één ober (ook als deze tafel leeg is), die je dus tijdens je hele maaltijd aan staat te staren! Leuk als het dus heel even niet wil lukken met die stokjes, dan voel je je helemaal zo aangekeken!

Op straat zijn de Chinezen een heel levendig volkje. ’s Avonds zitten er in parken soms groepjes mensen enthousiast met elkaar te zingen, wat een heel gezellige indruk geeft. Op een warme dag zijn ze echter niet vooruit te branden, en zoeken ze massaal de schaduw op. Om hier bij drukke wegen over te steken zijn er hier voetgangersviaducten, en als je dan van de trap afloopt zie je ineens tientallen Chinezen gebukt onder de trap zitten om te vluchten voor de zon. Heel bizar, want als ze dit al erg vinden vraag ik me af hoe ze de zomer overleven, dan wordt het hier elke dag rond de 40 graden!

Maar ook aan de Chinese cultuur zitten wat minpunten, en dat ligt vooral aan het door de overheid opgelegde censuur. Internationale nieuwszenders vallen soms vanuit het niets uit, als er een net iets te gevoelig onderwerp wordt besproken… Verder heeft de overheid om mysterieuze redenen ook de Nederlandse website Hyves geblokkeerd, wat dus verklaard waarom ik er al een maand niet op kan…
Ook Scouting is hier bij de wet verboden, dus ik kan hier helaas geen uitwisselcontacten leggen… Omdat hier al een paar generaties het zonder scouting doen is het de vraag of dit deel van de wereld het ooit nog zal zien, al heb ik op internet wel van een groep in Hong Kong gehoord. Maar aangezien mijn collega’s zelfs nog nooit van het concept van Scouting hebben gehoord, is het moeilijk om hier informatie over te winnen!

Dit weekend heb ik eens een tour uit het boekje van Discovery Insight gedaan, en dat beviel me wel. Dit boekje beschrijft de attracties die dicht bij elkaar liggen, en ook hoe je er moet komen met het openbaar vervoer, dus voor iemand die alleen reist ideaal! Kerstman, bedankt!
Ik heb gister dus de Kong Miao (Confucius) tempel bezocht, de Yonghegong Tempel,en het Ditan park (Tempel van de Aarde). De Confucius tempel was flink in renovatie, je kon het wel bezoeken maar bijna alles stond in de stijgers, wat erg jammer is, want door de stijgers heen kon je wel zien dat het heel mooi zou moeten zijn!

Daarna te voet verder gegaan naar de Lama Tempel, een groot complex met veel boeddha beelden, de een nog groter dan de ander. De Lama Tempel hoort bij het Tibetaanse geloof, en is de grootste Tibetaanse Tempel buiten Tibet. Ik ben hier stiekem achter een Duitse groep aangehobbeld, zodat ik ook wat feitjes kon winnen... Het hoogtepunt van deze tempel is een enorm boeddhabeeld, 26 meter hoog en een doorsnee van 8 meter, uit één boomstam gesneden, en daarna natuurlijk goud geverfd! Verder is het tempelcomplex bezaaid met beelden van boeddhistische goden, koningen (die door hun felle kleuren en grote ogen een Efteling-indruk geven), en Luohan (zij die zich hebben weten los te maken uit de reïncarnatiecyclus).

Na de Lama Tempel naar het Ditan park gegaan, genoemd naar de Di Tan (Tempel van de Aarde). Hier was het enorm druk, maar niet vanwege de ietwat saaie tempel (die hard aan een likje verf toe is), maar vanwege een soort Outdoor-Huishoudbeurs. Niet echt heel interessant dus.

Verder kan ik jullie vertellen dat er met het werk nog steeds niet heel veel veranderd is. Na 5 weken ben ik nog steeds niet compleet ingewerkt, maar doordat het stagebureau nu een beetje mijn manager aan het pushen is, moest ik een lijstje maken met wat ik graag wil leren... Ik heb dus gewoon even het stencil overgeschreven wat hij mij zelf 5 weken eerder heeft gegeven, en dat aan hem gegeven. Volgende week moet ik dit dus allemaal gaan leren, en daar heeft hij een nieuwe trainer voor aangesteld. Deze heb ik al eerder ontmoet, en is wel bereid me wat te leren (in tegenstelling van mn andere trainers, die nooit wat tegen me zeggen), en ook spreekt zij veel beter Engels. Hopen dat ik deze week dan eindelijk eens wat zal leren hier...

Ook heb ik het eerste deel van mijn videoreisverslag af! Net geen 100MB wat betekent dat hij op YouTube past! http://www.youtube.com/watch?v=zP8njby1YyE

Volgende week zal ik jullie ook weer eens van wat foto's voorzien, maar voor nu stop ik er weer mee!

Zaijian!

  • 20 Mei 2007 - 09:32

    Ali:

    Vette shit dat youtube filmpie
    Zo zijn jouw verhalen nu goed gevisualiseerd :D
    Die tempels zien er allemaal cool uit :D
    Beter dat die nieuwe trainer je wel veel wilt leren, tenminste dat hoop je :P

    Laties,
    Remco

  • 20 Mei 2007 - 11:24

    Dennis:

    He EJ...

    Gaaf man dat filmpje ! Veel beter als foto's. Nu weet je ook waarom ik altijd met mijn camera loop te zeulen, hihi...

    Typisch dat ze geen scouting hebben in China, want volgens mij staan ze straks wel op de World Jamboree, maar dat zal ik na moeten kijken, want zeker weten doe ik het niet. Laten we het erop houden dat ze niet weten wat ze missen :-)

    Zo te zien heb je je al aardig in de cultuur verdiept, misschien kun je altijd nog Maatschappijleer gaan geven op school of zo (als dit niks wordt bedoel ik dan he..)

    Onze scouts gaan zaterdag naar de LSW, je kunt ze een berichtje sturen via de tribune op www.scoutingwedstrijden.nl
    Maandag komen ze terug...


    Ciao! (Da's Italiaans, maar ik ken geen chinees, weet je....)


    Dennis

  • 20 Mei 2007 - 20:01

    Steven:

    Leuk weer eens wat van je te horen. Het samengaan van toerist en werk gaat je goed af zo te horen. Echt een leuk verslag op youtube. Ik hoop echt dat je in staat zal zijn wat meer te "leren", zodat je ook wat dat betreft voldaan terug zal komen. Kun je nog wat vertelen over hoe koninginnedag was. Alleen maar formaliteiten of ook een sociaal aspect van nederlanders onder elkaar? Heb je inmiddels een kamergenoot? of nog steeds een kamer voor je alleen? Hoe is dat? Voel je weleens alleen? of moet je de chineese meiden nog steeds van je af schudden? Misschien iets om in een persoonlijk mailtje eens op in te gaan? We zijn net terug van een weekje Frankrijk, waar we het zoals gebruikelijk heerlijk naar ons zin hebben gehad. Mama gaat a.s. dinsdag onder het "mes" en laat haar ogen liften. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

    Groetjes.

  • 21 Mei 2007 - 08:07

    Esther:

    Ha Ernstjan,

    Na een weekje Frankrijk weer ff naar je weblog gekeken. Het klinkt prima eigenlijk, hoewel ik me een beetje zorgen maak over de zijden pyama waarover je in je vorig bericht schrijft ;-)
    Ik ben onder de indruk van je culturele ontdekkingstocht en ben blij dat "Discovery Insight" daarbij helpt.
    Heb je nu eigenlijk ook nog wat aan dat "etikette"-boekje of is het alleen in de praktijk te leren - misschien aardig om eens aan de tafelbediende in het reataurant te vragen hoe je 't doet :-).

    Enneh: Zaijian betekent gegroet?

    Vanaf morgen werk ik een paar dagen thuis (om collega's en klanten niet aan het schrikken te maken) dus wellicht is er een kans dat ik je weer eens spreek via Skype.

  • 21 Mei 2007 - 09:36

    Tim:

    heyyy alles goed leuk joh stage in buitenland zie je ook nog eens iets anders dan alleen nederland hahaha
    maarja suc6 deze komende 5 maanden stage spreek je nog wel

    groetjes Tim

  • 21 Mei 2007 - 12:55

    Ineke:

    He hallo

    ik ben blij voor je dat ze nu iemand gevonden hebben die je wat gaat leren, zodat het stage lopen toch nog nut heeft, alhoewel ze je deze ervaring het land beter te leren kennen nooit meer afnemen.

    Ik hoop voor je dat het uitzicht op deze chineese schone het de moeite waard maakt.

    We gaan het horen of ze je nog wat heeft kunnen leren wat je inmiddels zelf nog niet wist.

    Groetjes Ien

  • 21 Mei 2007 - 13:04

    Ineke:

    Wat een waanzinnig filmje, ik kijk al uit naar het volgende.

    Toedels

  • 21 Mei 2007 - 17:30

    Pien:

    Hey E-J
    Vreemd eigenlijk dat een organisatie als scouting verboden is in China, zou toch makkelijk kunnen inpassen in het communistische gedachtengoed: allemaal gelijk, iedereen hetzelfde. Gelukkig maar dat ze hun culturele goed niet ten onder hebben laten gaan aan het communisme. Het toeristje uithangen gaat je goed af gezien het filmpje op YouTube, lachuh!
    Hier in het hollandse gaat alles als vanouds, echt er veranderd niks. Zo zijn dingen opgelost en zo zijn ze weer een probleem :-) Zal ik je niet mee lastig vallen.
    De Esta's hebben net een mega-leuk weekend achter de rug met mooi weer, tegen alle verwachtingen in, en leuk meedoen van ouders. Alleen, het zullen de jaren zijn die gaan tellen alhoewel René er ook last van had, zo vermoeiend!!!
    De groetjes maar weer en geniet ze.

    Pien

  • 21 Mei 2007 - 21:25

    Mark:

    Stoer hee! Ben nu het filmpje aan het bekijken, ziet er gelikt uit.

    En nog even een paar wijsheden van Confucius.
    "Hij die rookt moet gauw vlammen uitmaken"
    "Over fiets lullen goed. Over lul fietsen pijnlijk"
    "Oppassen: als jij vraagt meisje om haar hand, jij krijgen de rest erbij."
    "Haastige spoed zelden goed, tenzij nodig poepen moet."
    "Chinees voor Schoonmoeder: Taai Kreng"

    Hee, veel plezier en tot je volgende post :D

  • 21 Mei 2007 - 21:31

    Mark:

    PS, wordt vervolgd is met een d... :P

  • 22 Mei 2007 - 18:15

    Julian.:

    eey Kaa,
    lang niet meer gesproken.
    ben je al bij de Chinesemuur geweest?
    ken je al een beetje Chinees?
    we zijn nu aan het insinge "hoogvlieger"
    bezig.
    ik moet het nog even tegen Raksha zeggen.
    maar ik moet naar bed van mijn moeder.
    (die moeders ook), vrouwen, je ken beter wiet verbouwen.

    groeten Julian.

  • 23 Mei 2007 - 01:35

    Cindy:

    hé Ernst!

    wat een ontzettend gave video zeg! echt superleuk om te zien wat je daar allemaal doet, volgens mij ga jij een geweldig half jaar hebben.

    kus Cin

  • 23 Mei 2007 - 16:56

    Julian.:

    ik ben in het Leids Nieuwsblad gëinterviewd.
    je krijgt nog wel een kopie, want ik heb hem thuisbezorgt gekregen, kijk ook ff op je mail.

    Julian.
    (heb je al een mooie Chinese vrouw te pakken?) ik heb al wel een mooi Nederlands meisje te pakeen, je wil niet weten hoe mooi ze is!!!
    Yoooooooooooo Julian.

  • 24 Mei 2007 - 15:59

    Stephanie:

    Haihai!
    Ik zat je site zo is te lezen (kwam hier terecht door bezoekers die op mijn site en op de jouwe waren geweest) Maar ik ben ook in China voor een toerisme stage van 6 maanden... En het is erg leuk om jou ervaringen ook is te lezen!
    Groetjes Stephanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 65123

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: