Kijk uit met wat je wenst... - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Kijk uit met wat je wenst... - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Kijk uit met wat je wenst...

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

25 Mei 2007 | China, Beijing

Terwijl ik woensdagavond met m'n moeder aan de telefoon zat en haar vertelde dat ik een kamergenootje wel gezellig zou vinden, ging de telefoon in mijn kamer... Dat was de receptie met de mededeling dat ik snel mijn koffers moest pakken, het hotel was dik overboekt, en ik moest één nachtje de kamer delen met een Japanse stagiar in de kamer naast me. Deze jongen spreekt nauwelijks Engels, dus niet echt de gezelligheid die ik van een kamergenootje zou wensen... één nachtje werden er twee, maar nu zit ik gelukkig weer op mijn eigen (twee keer zo grote) kamer. Kijk dus uit met wat je wenst, want het kan wel eens uitkomen! Heel erg was het niet, mijn weekend was verschoven naar donderdag en vrijdag, dus veel zou ik toch niet op de kamer zijn.

Donderdag ben ik naar het zomerpaleis geweest, een enorm park vol met tempels en paleizen. Doordat er midden in het park een groot meer ligt, zorgt het voor een koele wind tijdens de warme zomermaanden, en daarom was het het toevluchtsoord in de zomer voor de keizers. Helaas was het weer niet zo goed, het was erg mistig en de wolken stonden de hele dag op springen, maar de regen kwam gelukkig 's avonds pas.
Het zomerpaleis is te vergelijken met een soort pretpark. De keizers die er regeerden konden het naar eigen smaak inrichten, en het park zit dan ook vol met kopieën van gebouwen die ergens anders in China zijn te vinden. Zo vind je bijvoorbeeld Suzhou Jie, een winkelstraat aan het water (doet een beetje aan Venetië denken) zoals je die in Suzhou (een plaatsje in Zuid-China) zou vinden. Ook vind je er op een onlogische plaats rotsformaties, met leuke Disneyland-achtige tunneltjes erdoorheen.
Ook is er een klein haventje waar een marmeren boot "aangemeerd" ligt, gefinancierd door Keizering Cixi, met het geld dat eigenlijk voor de modernisering van de Keizerlijke vloot bedoeld was. In sommige theoriën krijgt zij dan ook de schuld dat China de Anglo-Franse invasie rond 1860 niet kon weerstaan.

Vandaag was ik eigenlijk van plan om de dag eens rustig op mijn kamer door te brengen, want zo'n dagje zomerpaleis is erg vermoeiend. Ookal was mijn Japanse vriend gewoon aan het werk, toch presteerde hij het om regelmatig naar de kamer te komen om even luidruchtig zijn neus te kunnen snuiten, dus heb toch maar besloten weer de deur uit te gaan. Ik heb weer een bezoekje gebracht aan de Pearl Market, want dat afdingen blijft toch gewoon leuk. Naast mijn pyama ben ik nu dus ook een zijden badjas rijker, nog een paar schoenen, en kan ik nu 10 dagen lang met mijn eigen porseleinen stokjes eten zonder af te wassen...
Op de terugweg toch maar eens een gokje gewaagd en geprobeerd in het Chinees aan een taxichauffeur uit te leggen waar ik heen moest, in plaats van gewoon een visitekaartje onder zijn neus te schuiven... Het resultaat: ik kwam aan de andere kant van het centrum uit, ben toen erg boos geworden op de taxichauffeur want de fout lag natuurlijk bij hem (niet bij mij), ik heb er op gestaan dat ik een flinke korting zou krijgen en heb toen de metro maar gepakt... Eigenlijk wel zielig voor die jongen, het was de eerste taxichauffeur die ik zag die wél een klein beetje Engels sprak, dus hij deed wel zijn best... Maar op het moment was het gewoon lullig dat hij me niet meer thuis wou brengen, zelfs niet toen hij wel wist waar ik moest zijn!

Toen ik terug kwam in het hotel kon ik gelukkig weer mijn hele zooitje bij elkaar rapen om terug te verhuizen naar mijn eigen kamer! En zo komt er een eind aan mijn weekend, ik heb ook eindelijk de foto's bij de daarbij horende berichten geplaatst, dus veel kijkplezier en tot de volgende update!

Zaijan!

  • 25 Mei 2007 - 13:56

    Dennis:

    Haha, wat een avontuur !

    Gelukkig hoef je ze geen Nederlands te leren, wie weet waar je dan uitgekomen was...

    Gelukkig hebben ze nog veel van die parken, anders zouden ze het helemaal niet uit kunnen houden in die stad. Hoe is de luchtverontreiniging daar? In New York was het soms echt een ramp.

    Enne...een zijden badjas: neemt dat nou veel water op? Nee, dan ga ik denk ik toch voor een zijden shirt denk ik.
    Je kunt er anders voor mij wel eentje meenemen hoor, hihi :-)

    Nou, de mzzl maar weer en doe je kamergenoot de groeten he...


  • 25 Mei 2007 - 16:48

    Pien:

    Hey E-J, ook nog een zijden badjas, ik ga steeds meer uitkijken naar het eerstvolgende WEK-weekend :-)
    Langzaam maar zeker en lezend wordt ik toch wel jaloers op je. Gaat mijn husband ook nog eens voor 2 weken naar Vietnam dinsdag, IK WIL OOK :-)
    Nou ja, mijn tijd komt nog wel en tot die tijd doen we het gewoon met jouw kleurrijke verslagjes (ik hoor bijna de ovverbeleefde jappanner, je snuit je neus toch zeker niet en plein public zeg) en je foto's

    ciao maar weer

    Esprie

  • 25 Mei 2007 - 21:18

    Mark:

    Mooie foto's :)

    Dapper dat je Chinees durft te spreken. Zeker omdat het kleinste verschil in klemtoon het verschil kan betekenen tussen moeder en paard (Geen geintje :D)

    Fine week, verder :)

  • 26 Mei 2007 - 19:15

    Esther:

    Ha Ernstjan,

    Het is enorm leuk je foto's te zien en je verslagen te lezen.

    Inmiddels heb ik je filmpje ook bekeken - ziet er erg goed uit.

    Gelukkig heb je je eigen kamer weer terug en nu maar uitkijken naar een kamergenoot waar je ook nog een praatje kunt maken.

    Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar of e nu ook een beetje uit de voeten kunt met die stokjes.

  • 28 Mei 2007 - 09:07

    Sabine:

    gedeelde smart is halve smart. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die een beetje opstart problemen heeft. Ach het zal wel goed komen toch, net wat je zegt, we blijven de besten!!!!! Succes verder en hopen op een kamergenoot(een leuke).

  • 28 Mei 2007 - 15:03

    Carlo:

    Kijk je had natuurlijk ook bij een japans meisje in de kamer kunnen komen te liggen.

    Toch wel goed dat je al een zijde pyama hebt.

    Heb zelf net de AOT achter de rug we zijn als 13de geeindigd leuke tocht echt lache.

    Groet

  • 29 Mei 2007 - 08:46

    Jeroen:

    Hoi ernst

    Gave verhalen zo maak je nog wat mee, ik heb een nieuwtje voor je mijn vrouw is zwanger. Chrissy dacht ik moet het ledenaantal bij de welpen een beetje helpen.

    Heel veel plezier daar en geniet met volle teugen.

  • 01 Juni 2007 - 19:59

    Edith:

    Hé Ernst,
    Hoe gaat 't? Eindelijk kijk ik dan ook eens naar je verslagen. Wat ontzettend leuk om te lezen en wat een avontuur zeg! Helemaal geweldig, ik ben best een beetje jaloers op je, maar gun het je van harte! Hier gaat alles goed, de bevers hebben binnenkort bever doe dag en een slaapweekend, dus allemaal heel spannend! Zeg, geniet overal van (vooral van je zijden pyjama en je porceleinen stokjes) en ik hoop nu sneller iets te laten horen!

    Groetjes,

    Edith

  • 04 Juli 2007 - 19:01

    Harry Piket:

    Beste Ernst-Jan, Ik ben via Paula achter je site gekomen. Prima verslagen. Zet de Chinees maar aan het werk, een Olympische Spelen 2008 is wat anders dan een communistische manifestatie waarbij de inzet wordt bepaald door het stadsbestuur of het dorpshoofd. Kop er af als het fout loopt ( de inzet onvoldoende is.) Geniet gewoon van het land en de cultuur. Probeer er maximaal uit te halen wat je kunt. Koop desnoods een Hilton op, dan heb je volgend jaar een zeker inkomen.

    Groeten,
    Harry Piket

  • 04 Augustus 2007 - 15:12

    Rolf:

    Zoo deze fotos zijn echt ernstig!!!! Ik zit nu weer ff terug te kijken op je waarbijjij.nu, maar ik moet zeggen ik heb er errug zin in!!! Het is al over een kleine 2 maanden dat wij gaan:D

    Zijn er btw nog veel dingen die we nog moeten weten voordat we gaan??

    Kuzz Rolf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 65121

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: