Bu dao changcheng fei haohan! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Bu dao changcheng fei haohan! - Reisverslag uit Beijing, China van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Bu dao changcheng fei haohan!

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

17 Juni 2007 | China, Beijing

Oftewel: Je bent geen echte man totdat je de Grote Muur hebt beklommen!
Vandaag ben ik met Beijing Hikers de natuur in gegaan, en dat was helemaal super! Even weg van een veel te drukke stad, en op naar een stuk natuur waar het bijna lijkt alsof niemand er eerder is geweest. Het was een heel gezellige groep mensen, van over de hele wereld, en veel alleen reizenden zoals ik, dus iedereen in hetzelfde bootje wat het al snel gezellig maakt. Ik had een tocht uitgezocht die ook langs de Grote Muur zou komen, maar dat was dus een stuk muur dat niet gerestaureerd was, dus af en toe moest je echt je best doen om het te zien, maar daarom ook juist wel weer heel erg mooi. Ook de omgeving was echt heel mooi, heel veel bergen en mooie dalen, en dan soms even een stukje muur tussen de bomen uit. Soms was er alleen bijna geen pad om op te lopen, wat het wel moeilijk maakte, dan had je de keus om te gaan zwemmen, of via een rotswand om een beekje heen te gaan. Wel heel leuk dus! Uiteindelijk hebben we ook een berg beklommen om de grote muur op te kunnen, waar we daarna een stuk overheen gelopen hebben. Het stuk was bijna compleet door de natuur verzwolgen, dus af en toe zou je het niet eens in de gaten hebben dat je nog steeds over de muur loopt, omdat het gewoon een ander bergpad lijkt! Aan het eind kwamen we door een klein dorpje (Xiang Tun), weinig mensen op straat maar wel heel leuk om te zien. Dit was het eindpunt van de route, dus daar op een binnenplaats met z’n allen lekker zitten eten (Chinese lunch, het enige wat ik kon herkennen was gebakken ei), wat ook heel leuk was, dan staan er dus allemaal borden op een draaischijf op de tafel en iedereen met de stokjes flink er vanaf plukken. Ook stonden er gelukkig grote flessen koud bier op de draaischijf, dus dat ging ook snel rond! Onderweg ook de levende variant van de Peking-eend tegengekomen, raar beest is dat! Maakt het geluid van een kip, heeft de grootte van een gans, de kop van een eend, en de staart van een kip! Raar beest dus…

Na een dag in de natuur weer terug de stad in, wat echt weer een hele omschakeling was. Moeilijk voor te stellen dat er zo dicht bij zo’n enorme stad een groot stuk ongerepte natuur ligt. Ik heb toen nog even koffie gedronken met een Duitser en Anja, een vrouw die op de Nederlandse Ambassade werkt. Ook zij heeft het gevoel een beetje te vereenzamen hier, dus het was fijn om te horen dat ik hier niet de enige ben. Aan mijn vereenzaming wordt gelukkig wel wat gedaan: een dezer dagen komt er een Canadees waarmee ik de kamer moet delen, dus eindelijk iemand om tegen aan te ouwehoeren (en die dan ook nog wat terugzegt), en om af en toe even een biertje mee te doen na het werk.

En het werk… lijkt het eindelijk te verbeteren, wordt ik overgeplaatst naar een andere afdeling! Ik werk nu op de Executive Floor, een verdieping met de duurste kamers en een eigen receptie. Het is maar één verdieping, met 50 kamers, waarvan er gemiddeld 25 bezet zijn. Je kan je waarschijnlijk wel voorstellen hoe rustig het dan is aan zo’n receptie, dus er is daar weinig te doen. Het voordeel is dat het een receptie is waar je achter mag zitten, en je stiekem kan internetten, dus ik ben goed op de hoogte van de Nederlandse kranten! Gelukkig vinden ze het ook niet erg als ik daar rustig een boekje lees achter de receptie, dus ik kom de tijd wel door daar. Met de werkdagen zijn ze er niet heel flexibel, ik heb vandaag bij wijze van een hoge uitzondering vrij kunnen krijgen om met die hike mee te doen, maar volgend weekend hoef ik daar niet op te rekenen, net terwijl er dan nog veel indrukwekkendere hikes worden georganiseerd (die zijn trouwens te zien op www.beijinghikers.com, voor de geïnteresseerden). Dus het 3 keer naar de muur in de maand juni zit er toch niet in. Om de bekende uitzichten van de foto’s te kunnen zien, waar je de muur door de bergen ziet kronkelen, blijk ik toch naar Badaling te moeten, dus ik ga me binnenkort toch een keertje met de toeristenmassa mengen om dat te kunnen zien.

Nou, Zaijian dan maar weer, en tot het volgende bericht!

  • 17 Juni 2007 - 12:39

    Ali:

    Vet dat je naar de muur bent gegaan
    Lijk me zeer indrukwekkend :D

  • 17 Juni 2007 - 19:13

    Mark:

    De muur beklommen... Er zijn er maar weinigen die dat kunnen vertellen.

    Hee, je moet maar weer eens op MSN komen met je verhalen. Kees Engels at hotmail dot com wil graag weten hoe je dagelijkse belevenissen zijn :D

  • 17 Juni 2007 - 19:45

    Dennis:

    Nou zo te zien heb je je wel vermaakt met die backpackers. Zo reis ik ook graag: ver weg van de massa en je steekt er nog wat van op ook...
    De paus heb ik al gezien in Rome, dus ik denk dat ik ook maar eens naar die muur moet kijken :-)
    Een Canadian op je kamer, hopenlijk is het een leuke...

    Have fun !

  • 18 Juni 2007 - 06:23

    Esther:

    Gaaf Ernstjan! Daar wil ik zeker ook naar toe. Jammer dat je je vrije tijd niet wat flexibeler kunt indelen. Hopelijk komt daar verandering in als we een week daar zijn.

    Nog blijvende contacten overgehouden aan het groepje hikers?



  • 18 Juni 2007 - 08:04

    Steven:

    Heerlijk die positieve berichten en je fantastische ervaringen. Over 3 maanden ben je dus een "china-deskundige". De executive floor lijkt me wel leuk voor ons om te verbljven.

  • 18 Juni 2007 - 17:35

    Marc (van De Welpen):

    Hoi Kaa,

    Gaat het nog steeds goed daar? Bij ons wel, we hebben bijna het insigne "hoogvliegen". Heb je ons t-shirt ook meegenomen en heb je het wel eens aan? Groetjes, Marc

  • 20 Juni 2007 - 09:47

    Sabine:

    heeej ej!!! wat fijn dat er eindelijk een Canadian komt, dan zijn de eenzame uurtjes ook voorbij!! vind het super om te zien wat je allemaal bezoekt, ziet er zo gaaf uit!! hopelijk vermaak je je een beetje op de nieuwe verdieping, ik lees ook elke dag elke krant op internet. Jammer van de hyves censuur, kon je anders daar de uurtjes beetje mee doorkomen. Goed veel plezier, en maak je eigen geluk daar, een ander doet het niet voor je!

  • 14 Juli 2007 - 06:55

    Chrissy:

    Hoi ernst,

    Toch nog een beetje scouting activiteiten bij het beklimmen van de muur. Je foto's zijn indrukwekkend.

  • 04 Augustus 2007 - 15:50

    Rolf:

    He ernstig,

    Ik zat ff te zoeken naar vakantie voor volgend jaar:) Weer lekker hiken heb ik best zin in, en het landschap ziet er hier echt geweldig uit!!!!!!!!!!!!!!!!

    Maja budgetair gezien zit het er misschien niet helemaal in voor jou om dat in china te doen:( Ik zat ff te kijken op bejinghikers, maar ik zie alleen maar een korte hike. Hebben ze niet zoiets als in schotland

    Oh btw, ik was gister op de party van maarten (ja dies alweer een jaar ouder). En ik sprak gabi, ken je misschien niet. Maaar afijn haar ouders gaan ook de great glen way doen!!! Gabi wist t niet helemaal zeker, maar ze omschreef het precies:

    Vliegen naar glasgow, dan met de bus en dan 8 dagen lopen (mietjes, wij deden uit in 6) langs long lochy loch ness en dan uiteindelijk naar inverness:) Ik zou het zo nog een keer doen!!!

    Het was wel leuk, we moeten volgend jaar weer gaan, ierland schijnt ook minstens zo mooi te zijn, en ze hebben wiskey:)

    Kuzz Rolf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 65121

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: