Hello my friend, welcome to Sharm el Sheikh! - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Hello my friend, welcome to Sharm el Sheikh! - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Hello my friend, welcome to Sharm el Sheikh!

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

14 Januari 2009 | Egypte, Sharm ash Shaykh

Hello my friend, welcome to Sharm el Sheikh, city of beaty and peace!

Na anderhalve week heb ik dan eindelijk een internetverbinding weten af te sluiten, en kan ik eindelijk alle mailtjes, krabbels, etc. beantwoorden!

Wat een week is het geweest! Erg druk met nieuwe indrukken, excursies, hotelbezoeken, vliegvelden, gemeentehuizen, verkeer, een flink gedoe allemaal!

Wat is er allemaal gebeurd?
Om maar bij het begin te beginnen: de aankomst!
De Egyptenaren vonden het een beetje overdreven dat ik een laptop én een iMac bij me had, dus daar heb ik helaas wat invoerrechten over moeten betalen... Hier in Egypte gaat alles ook niet zo snel, zeg maar gerust langzaam, dus na de invoerrechten heb ik toch nog een lange tijd moeten wachten op een bonnetje hiervan. Daarna al direct op pad: eerst wat gegeten en op zoek naar een egyptische sim-kaart. Verder wat boodschappen gedaan, en toen eindelijk naar m'n studio! M'n studio ziet er goed uit, is vrij ruim en een balkon met uitzicht op zee (zo'n 2 km verderop). In de directe omgeving is niet zo veel te doen, maar het ligt aan een weg die de twee belangrijkste centra van Sharm verbind, dus ik zit met de auto overal wel vrij snel.
's Avonds ben ik met mijn nieuwe collega's wat gaan eten, waarna ik van een goede nachtrust heb genoten.

De volgende dag al gelijk mee met een collega naar welkomst bijeenkomsten, om even mee te luisteren. De zelfde dag al gelijk mijn eerste excursie hier gedaan: met de quads de woestijn in. Ik voelde me echt super stoer op zo'n ding! Lekker cruisen tussen de bergen door, echt een heel mooi landschap, en een hele leuke manier om het zo te ontdekken!

De volgende ochtend weer wat hotels bezocht met een collega. Best wel aardig wat informatie om in korte tijd te verwerken. De resorts zijn hier niet klein, en ik moet eigenlijk van alle resorts weten waar alles zit... Dat gaat nog wel even duren voordat ik dat allemaal door heb! 's Middags ben ik weer met een excursie mee gegaan: Op een dromedaris de woestijn in, om later van de zonsondergang te genieten in een Bedoeïnenkamp (dat zijn de locale nomaden hier). Als de zon hier achter de bergen zakt, wordt het ook erg snel donker, en we hebben toen met telescopen naar de sterren, planeten en de maan gekeken, erg gaaf om een keer zo'n gedetailleerd beeld van de maan te zien!

De volgende dag was het vroeg opstaan voor de Jeepsafari. Gordels om, want het was een hobbelige rit door de woestijn, waar we regelmatig stopten om te geniet van het uitzicht (of om even bij te komen), en foto's te maken. 's Middags weer op de dromedaris langs de kust gereden, en heerlijk gegeten aan het strand. Daarna nog even wat gedronken in Dahab, een kustplaats wat verder naar het noorden, met veel terrasjes direct aan de zee.

De dag erna (we zitten ondertussen al op woensdag) de hele dag hotels bezocht en welkomstbijeenkomsten gehad.

Donderdag ben ik gaan duiken! Erg gaaf om de onderwaterwereld te zien hier, veel zicht onder water, met veel kleurige vissen en prachtig koraal! Vond het wel even wennen om onder water te ademen, dat is toch iets geks om te doen. Maar nadat dit een beetje wende, was het heel leuk! M'n oor hield het helaas toch niet zo goed uit, waardoor ik weer eens een paar dagen met oorontsteking heb gelopen... Maar het was het toch zeker wel waard.

Vrijdag ben ik met de bus naar Caïro geweest, een erg vreemde stad meet 22 miljoen inwoners! Dacht ik grote steden wel gewend te zijn (zoals Beijing, Shanghai, Xi'An), dit was toch zeker wel heel iets anders. Caïro is een erg arme stad, en ook de overheid kijkt er niet echt naar om (ook al is het de hoofdstad) Het staat er dus vol met vieze gebouwen die half af zijn en toch bewoond, en verstopte open riolen waar de bevolking toch rond leeft.
Indrukwekkend aan Caïro zijn toch de piramides van Gizeh, samen met de Sphinx. Waar ik dacht dat de entree naar de Chinese muur erg toeristisch was geworden, denk ik daar nu toch anders over. Rond de piramides wordt je doodgegooid met souvenirs, maar gelukkig bracht onze gids ons naar wat rustigere plekjes.

Zaterdag (m'n verjaardag!) ben ik even op kantoor gaan kijken, en 's middags gasten terug naar het vliegveld gebracht, en daar natuurlijk weer nieuwe mensen opgehaald. 's Avonds weer lekker uit eten gegaan met collega's, om m'n verjaardag te vieren.

Zondag heb ik om te oefenen m'n eerste welkomstbijeenkomsten gehouden, en 's Middags met de Seascope mee gegaan: een boot met grote ramen onder water, waardoor je van de onderwaterwereld kan genieten, en toch droog blijven!

Maandag ben ik naar het st. Catherinaklooster geweest, wat hier ergens in de woestijn in de bergen ligt. Een erg leuk klooster om te zien, maar wel bezaaid met toeristen. Wat er leuk is om te zien is het brandende braambos, ook al brand het niet meer! Dit was hoogstwaarschijnlijk de braamstruik die Mozes zag branden (maar niet verbranden) en waar hij de tien geboden kreeg.

Gisteren (dinsdag) ben ik omdat een collega toch naar Eltur moest met hem mee geweest om mijn visum te verlengen. Nu gaat alles in Egypte niet zo snel (zeg maar langzaam), dus je kunt je voorstellen hoe snel ambtenaren hier werken... Ze wilden een kopietje hebben van mijn paspoort, maar in het hele gemeentehuis geen kopieerapparaat te bekennen! Vandaar de we even naar de lokale bibliotheek moesten om een kopietje te maken: bibliotheek was er een groot woord voor! Een kiosk op een NS station is groter, maar er stond wel een kopieerapparaat! Na toch weer dik een uur wachten heb ik dan eindelijk mijn visum met een jaar kunnen verlengen, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken!
Gisteravond kwamen er ook weer nieuwe gasten aan, en die hebben we dus weer opgehaald bij het vliegveld, waarbij ik zelf het praatje heb gehouden in de bus.

En vandaag ben ik dan zelfstandig begonnen met werken. Vanochtend heb ik welkomstbijeenkomsten gehouden, en om in al die hotels te komen heb ik hier een auto gekregen: wat natuurlijk betekend dat ik hier aan het verkeer moet deelnemen...
Het verkeer is hier echt heel vreemd, veel éénrichtings verkeer, geen kruispunten en rotondes, alleen maar u-turns. Om zich heen kijken doet niemand hier, dus gek opkijken als er ineens een auto in voegt moet je niet doen! Verder steken de drempels hier ver boven de bergen uit, en om het makkelijk te houden rijdt niemand hier met de zelfde snelheid. Gelukkig is het niet erg druk op de weg, dus het is nog wel te overzien!

Verder gaat het goed met me, het is allemaal goed uit te houden, al kijk ik wel uit naar m'n vrije dag vrijdag!

Kaarten zijn ook welkom, je kunt ze het beste op sturen naar kantoor:

Travco Tours: TUI Holland
El Benouk Street Om El Sid
Sharm el Sheikh
Egypte

M'n Nederlandse telefoonnummer heb ik tijdelijk opgegeven, totdat ik daar een nieuw toestel voor heb (m'n huidige toestel gebruik ik voor mijn Egyptische nummer). Bellen en sms-en kan dus naar (002)019 1264909.
Misschien moet je de eerste 0 na 002 weglaten, maar de ene keer doet het wel, de andere keer dan weer niet, daar moet ik nog even achterkomen!

Tot later!

  • 14 Januari 2009 - 18:01

    Richard:

    hey ernst

    zoe te zien heb je het leuk daar cafe caartje wilt niels van jou heben hoe keunen ze dat doen

    groete richard

  • 14 Januari 2009 - 18:04

    Richard:

    HEY

    IK ZEG HET VERKEERD CAARTJE JE WILT MEER VAN JOU HOOREN HOE KAN ZE DAT DOEN

    GROETE RICHARD

  • 14 Januari 2009 - 18:40

    ALI:

    Janneman,
    Relaxte shit allemaal man, je hebt weer veel meegemaakt in korte tijd:D Allemaal coole excursies :D
    Geniet maar idd als je vrij bent en laat het ff bezinken;)

    Laties

  • 14 Januari 2009 - 22:21

    Lana:

    Messa el gher habibi!

    Leuk zeg, om je bevindingen te lezen! Wel veel indrukken lijkt me in zo een korte periode.. Maar dat is misschien maar het beste.
    Wat vond je van Dahab? nog verse vis klaar laten maken in een visrestaurantje? Ik zie mijzelf in verbeelding daar nog zitten 's avonds relaxt onderuitgezakt aan een lentilsoepje aan het water terwijl er een paar lion vissen langs dobberden.. Wederom heimwee.. Je gaat vast een super tijd tegemoet!

    Keep on telling us your experiences! I just keep on waiting for mine to start!

  • 14 Januari 2009 - 22:58

    Carlo:

    Héé EJ al weer een top verhaal mooi man!!

    enne al witte kamelen gezien???

  • 15 Januari 2009 - 00:01

    Tom:

    Zo ernst,

    Zo te zien/lezen/horen gaat het je ook in Egypte goed af. Spreken ze nog een beetje chinees daar, of moet je nu weer een nieuwe taal leren? Trouwens, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Nog 1 vraag: "Hoe is het bier daar?"

    Groeten Tom

  • 15 Januari 2009 - 18:16

    PIen :-):

    Hee Kaa,

    Hier een berichtje uit koud Holland.
    Inmiddels iets minder koud dan vorige week. Toen heeft de WEK geschaatst!!(de scouts ook hoor :-)) Op de sloten bij scouting. Echt wel gaaf!!Alleen niet zo leuk voor jouw Sean: gevallen, geompliceerde arm-breuk, smidags nog geopereerd en gelukkig savonds weer thuis. Verder gelukkig geen gewonden.
    Inmiddels is al het ijs zo goed als verdwenen en is het gewoon weer kwakkel de kwakkel, met regen enzo. Ach dat hoort bij NL :-)
    De kampverkenning gaat verplaatst worden omdat Mats, Anja en ik het smartlappenfeest van onze werkgever niet willen missen: gratis eten en drinken, dat laat je als echte hollander niet schieten toch?
    He, voor mooie schaatsfoto's, check de hyves van Dennis. Er staan er maar een stuk of 200 op, dus.....
    Groetjes,. ook van Kayleigh.
    Pien

  • 15 Januari 2009 - 18:18

    Pien:

    Vandaar geen reactie op mijn verjaardags smsje.
    Alsnog gefeliciteerd dus,

    Pien

  • 15 Januari 2009 - 18:18

    Pien:

    Vandaar geen reactie op mijn verjaardags smsje.
    Alsnog gefeliciteerd dus,

    Pien

  • 17 Januari 2009 - 10:44

    Dennis:

    nou je hebt het er maar druk mee ! Wel veel te doen geloof ik, dus voorlopig hoef je je niet te vervelen lijkt mij. Binnenkort zit ik zelf in Nieuw-Zeeland, dus het kan zijn dat je ff niks hoort...
    Zo te zien heb je mijn fotootjes van de Hyves met het schaatsen al gevonden, het heeft inderdaad lang geduurd voordat we weer eens konden schaatsen op deze manier. Veel plezier nog daar in Shoarma El Zeikh (haha) en ik typ nog wel wat na mijn vakantie !

  • 19 Januari 2009 - 20:21

    Ingmar:

    Heeey gozer zo te zien heb je het alweer behoorlijk naar je zin daar, die excursies klinken behoorlijk gaaf kan niet wachten op de foto's.
    Zet hem op daar!!
    EnshAllah!

  • 09 Februari 2009 - 18:49

    Robel:

    gozert leuke pics man!! waarom hebben wij dit niet gezien toen wij daar waren haha?? mis alleen wat chiks op je site moet nog komen neem ik aan:) groeten robel

  • 17 Mei 2009 - 09:20

    Fazia:

    hallo bese meneer ik kom duidelijk uit egypte ik weet niet welke lande met mij land is befriend zou uw het wilen op schrijfen ALEMAAL alsjebliefd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 65119

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: