Boem is ho... - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu Boem is ho... - Reisverslag uit Sharm ash Shaykh, Egypte van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

Boem is ho...

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

24 Januari 2009 | Egypte, Sharm ash Shaykh

Graag wil ik jullie iets meer vertellen over het Egyptische verkeer, want het is af en toe erg vreemd je hier in te moeten begeven!

Ik zit hier nu drie weken, en zit nu al in m'n vierde auto. Nu denken jullie waarschijnlijk allemaal dat ik de eerste 3 al in puin heb gereden, maar dat is ook weer niet waar (ééntje maar)!

Auto nummer 1: Een oude donkerblauwe Hyundai Verna, met een redelijk versleten versnellingsbak, hier en daar een deuk en een radio met een vreemd rechthoekig gat er in waarvan ze zeggen dat er cassettebandjes in moeten. Ik denk dat ik die dingen wel eens in een museum heb gezien...
Wat ging er mis? De vergunning van de auto was verlopen, dus de auto moest naar Caïro. Gelukkig hoefde ik er niet zelf heen te rijden maar kreeg gewoon een nieuwe.

Auto nummer 2: Een minder oude zwarte Hyundai Verna, rijd een stuk beter als nummer 1, maar één deuk, en een radio met een zelfde vreemd rechthoekig gat.
Wat ging er mis? Ben naar een antiekhandel geweest en daar toch nog vrij recente cassettebandjes gevonden. Ook nieuwe muziek blijkt nog op cassettebandjes uitgegeven te worden. Radio maakt bij het afspelen van cassettebandjes alleen een raar zoemend geluid. Autoverhuurder gevraagd of hij het kon fixen, en kreeg een nieuwe auto.

Auto nummer 3: Een ongeveer even oude zwarte Hyundai Verna, rijd ongeveer hetzelfde als nummer 2, geen deuken, radio met mp3 cd speler (vrij modern).
Wat ging er mis? Terwijl ik woensdagochtend bij mijn eerste hotelbezoek van die dag wil parkeren voor het hotel (aan de linkerkant van de weg), besluit een taxi terwijl ik linksaf sla, mij toch nog wel links te kunnen inhalen. Is hem niet gelukt en vouwt hem bij mij naar binnen. Geen gewonden gelukkig. Kom hier later op terug!

Auto nummer 4: Een slootgroene afgetrapte Deawoo Lanos, omdat alle andere auto's op zijn. Rijdt kut, schakelt kut, en heeft ook weer zo'n vreemd rechthoekig gat in de radio waar ik cassettebandjes in kan stoppen. Zodra er een andere auto beschikbaar is, krijg ik die.

Nu was het afgelopen woensdag wel even schrikken natuurlijk toen er ineens een taxi bij me naar binnen kwam rijden, maar er is een heel logische verklaring voor: hier in Egypte hoef je geen rijles te volgen. Ik heb met een barman gesproken, en zolang je een rijbewijs voor je werk nodig hebt, krijg je die gewoon. Niet in de vorm van dat je werk de rijlessen betaald, je krijgt gewoon een papiertje waarop staat dat je best wel auto mag rijden. Dit is in het verkeer ook wel te merken: er wordt nergens de zelfde snelheid aangehouden, mensen rijden achteruit op een weg waar 60 gereden mag worden (waar de één dus ongeveer 30 rijdt, en de ander 100), auto's die zomaar ineens stoppen om iemand in of uit te laten stappen, met z'n drieën naast elkaar rijden, waar er twee rijstroken zijn, en ga zo maar door.

Zo reed er bij het inparkeren afgelopen woensdag dus een taxi tegen mijn auto aan, tegen mijn voorwiel waardoor deze onder de schokdemper terecht kwam, en ik er echt niet meer mee kon rijden. Al mijn hotelbezoeken kunnen verzetten naar mijn vrije middag, en de hele ochtend op het politiebureau gezeten...
Zoals een wijs man ooit zei: "Zo krijg je wel een inzicht in een andere cultuur... Dat dan weer wel!"

Gelukkig zijn er geen gewonden, en kon ik al snel met een nieuwe (oude) auto aan het werk.

Vrijdag had ik een vrije dag, maar net als de week ervoor was het niet de moeite waard om naar het strand te gaan, want het was echt pokkeweer (20 graden Celsius en licht bewolkt). Het strand laat dus nog steeds even op zich wachten!

Verder gaat het nog steeds allemaal goed hier, dus no worries! Ik heb hier leuke collega's, en trek ook aardig wat op met collega's van de Belgische reisorganisatie die onder dezelfde internationale 'parasol' zit als de reisorganisatie waar ik voor werk.

Volgende week zaterdag ga ik misschien naar Petra in Jordanië, volgende wereldwonder dat ik dan kan afvinken!
Het is nog even kijken of dat allemaal gaat lukken, maar ik hou jullie op de hoogte!

Zoals ze hier zeggen: moge vrede met je zijn, en tot ziens!

  • 24 Januari 2009 - 20:17

    Ali:

    Hahahaha die auto's
    oh btw wij hebben ook een radio met een recht gat erin;) Misschien iets voor jou:P
    Pokkeweer daar:S hier is pas pokkeweer geweest:(
    Had je Sander ook al afgevinkt;)

  • 24 Januari 2009 - 23:32

    Lana:

    haha och arme! Wat een gedoe en dat terwijl je nog maar net gestart bent! Heb wel met je te doen hoor! Ik hoop voor je dat het van nu af aan wat beter verloopt met jou en het verkeer!

    Overigens: Voor dat gat waar cassetebandjes in moeten kun je ook een speciaal casettebandje kopen met snoer die je kunt aansluiten op je MP3speler etc. (usb) Gewoon even naar vragen, moet je vast wel kunnen vinden in Sharm..

    Enne.. niet zo klagen over het weer hoor! Het is januari! Wij hebben alleen maar regen en grijze wolken en absoluut geen 20 graden!

    Petra moet schitterend zijn, stond nog op mijn verlanglijstje hehe. Veel kijkplezier daar!

  • 25 Januari 2009 - 13:10

    Pien:

    :-)
    Hahahaha, ik heb erstapels van gehad, van die cassettebandjes, in Thailand kostte die dingen een gulden (ook al ouderwets). Zolang er maar muziek uit komt, maar ja, dat ging ook al niet mmer.
    Tja, verkeer in andere culturen is heel bijzonder. Ik heb ervaringen in zuidamerikaanse verkeersstromen met een auto die wel,niet,wel,niet of toch wel remde. Is helemaal niet erg hoor als je met een gangetje van dik 70 een kruispunt nadert met veel vrachtverkeer e.d.
    Ach het went.
    In hetzelfde Thailand moest je regelmatig wegspringen voor vervaarlijk rijdende tuk-tuks. Het heeft ook zo z'n charme, toch ?!
    Mooi dat je het naar je zin hebt. Is toch maar weer afwachten.
    Als je komende dinsdag ineens besprongen wordt door een stevige amsterdamse dame dan is dat mijn vriendin Madelon. Al ben ik niet zeker of Holland International ook onder jouw parasolletje valt. Ze ging in ieder geval naar sjarrum el sjijk :-) (gelukkig zijn er vast wel veeeel meer toeristen daaro)

    He, Kaa, groetjes van het scouting volk in Hollandia. Tot lees'

    Pien

  • 25 Januari 2009 - 15:57

    Esther:

    Nou Ersntjan, ik ben ook weer helemaal op de hoogte nu ik je site weer gevonden heb.

    Het is weer een mooi verhaal met lekker veel humor. Gaat best goed met jou volgens mij.

    Snel wat foto's plaatsen he?


  • 26 Januari 2009 - 07:28

    Rolf:

    Word wachten op de fotos van Petra dan he;) Ik wist helemaal niet dat me zusje zo ver zat.... Lijkt vaak toch stuk dichterbij helaas haha.

    Alles goed verder? Hoeveel autos denk je nog te gaan verslijten, btw volgens mij heeft me buurvrouw nog wel casettebandjes met hazes erop;)

    Mzzls

  • 26 Januari 2009 - 12:43

    Michiel:

    Geniaal verhaal dat met die auto's! is een mini niks voor daar ?? =)

  • 31 Januari 2009 - 17:16

    Erik:

    Jajaa ik heb je page ook weer gevonduhhh!
    Wel gaaf om die berichies weer te lezen (zit lekker dosis humor in).
    Af en toe moet je wel effe uitleggen wat wat is (ik dacht dat Petra een meisje was :S)
    Spreek je later!
    P.S. al kamelen aangeboden aan dames (is leuke openingszin)

  • 31 Januari 2009 - 18:37

    Brigitta:

    Het heeft even geduurd maar ik heb je, dank zij Erik, gevonden. Het is weer leuk om je "schrijfsels", doorspekt met enthousiasme en humor, te lezen. Nu nog een paar leuke foto's.
    Groet Brigitta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 65118

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: