De vloek van de Farao... - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu De vloek van de Farao... - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Ernst-Jan Veen - WaarBenJij.nu

De vloek van de Farao...

Door: Ernst-Jan

Blijf op de hoogte en volg Ernst-Jan

01 Februari 2009 | Jordanië, Petra

Nee: geen mummies die me achtervolgen, en ook geen zeven rampen die me overkomen. Wat is nu de echte vloek van de Farao?

Mijn persoonlijke vloek die ik van de Farao gekregen heb zit hem in de auto's!

In mijn laatste bericht was ik gebleven bij auto nummer 4. Deze auto zou maar tijdelijk zijn, maar tot vandaag reed ik er nog steeds in, want de garage is hier niet zo snel (Egyptisch tempo, alles gaat hier niet zo snel, zeg maar langzaam...).
Auto nummer 4 was zeker geen toppertje (slootgroene Deawoo Lanos): de auto had een ochtendhumeur: 's Morgens duurde het even voordat de motor wakker was. Het ding trok langzaam op, motor sloeg nog wel eens af, en verder spookte de radio, zelfs met het volume op nul begon het ding op de raarste moment een heel hoog irritant deuntje te spelen, heel vreemd... Ook heb ik in de anderhalve week al twee keer het linker voorwiel moeten bijpompen, dus dat zat ook niet helemaal goed. Vandaag zou ik aardig wat tijd op kantoor doorbrengen, dus gelijk de verhuurder van de auto op de hoogte gesteld. Die zou wel even naar het wiel kijken. Nu zou je zeggen, een bandje is zo verwisseld, maar alles gaat hier niet zo snel, zeg maar langzaam...
Oplossing: Auto nummer 5!
Een grijze Hyundai Verna (voor wie het bekend voor komt: zie auto 1, 2 en 3 in het vorige bericht), met een lege tank. Nu is hier de ongeschreven wet dat je altijd een kwart tank vol moet hebben, omdat de benzinepompen hier wel eens zonder benzine zitten. Op weg dus naar de dichtstbijzijnde benzinepomp en je raad het al: geen benzine vandaag... Hopen dat ik het naar de volgende haal. Hier moest ik dus eerst een paar kilometer voorbijrijden voordat ik bij de eerste U-Turn was, en bij die U-Turn ging het mis... Midden op de U-Turn stopte de auto er mee, eerste gedachte is natuurlijk dat de benzine op is. Alarmlichten aan dus en een stukje verder geduwd, waar me op viel dat de alarmlichten niet werkten. Nu blijkt dus de rode kabel van mijn accu losgeschoten te zijn!
Gelukkig staat Amir (goeie jongen van de autoverhuur) ondertussen bij mij op speed-dial, en die kwam er al aangesneld om het probleem op te lossen, en nu staat auto nummer 5 weer bij me voor de deur.
In mijn koffer heb ik nog steeds een mooie autosticker met de bedrijfsnaam er op, maar ik wacht vooralsnog met het opplakken hiervan. Op de vraag of auto nummer 5 mijn definitieve auto zou zijn antwoordde Amir: "Untill I have a better one for you... maybe with a CD-player."

Bovendien was de U-Turn die ik moest hebben ongeveer 500 meter van mijn huis vandaan. Recht voor mijn huis staat 24/7 een politieagent met een touw in zijn hand, met aan het andere eind van het touw een spijkermat. Maar zelfs voor deze situatie gaf hij zijn belangrijke touw-vasthou taak niet even schieten om te komen helpen. Rare jongens, die Egyptenaren...

Verder nog positief nieuws?
Zeker wel! Gisteren ben ik naar Petra geweest in Jordanië! Petra is zo'n 2000 jaar geleden gebouwd in een kloof tussen de bergen in, en de gebouwen zijn uit het steen gehakt. Geen gebruik van bouwstenen dus, maar massieve gebouwen in een rotswand. in de 15e eeuw is de stad verloren, en bewaakt door de Bedoeïnen die er niemand in toelieten. Zo is ongeveer 400 jaar lang wel bekend geweest dat de stad bestond, maar niemand die het ooit nog gezien heeft. In de 19e eeuw is de stad toch weer gevonden, en heeft sindsdien ook al eens dienst gedaan voor een spannende Indiana Jones film.
Erg indrukwekkend om te zien, en omdat je echt de kloof in moet om de stad te kunnen zien ook een hele belevenis. De stad heeft duidelijk zijn plekje op de lijst met 7 wereldwonderen verdiend, en is samen met de Grote Muur in China het indrukwekkendste wat ik ooit heb gezien!

Mijn paspoort nu ook weer wat stempeltjes rijker (exit Egypte, entry Jordanië, exit Jordanië, re-entry Egypte), dus dit wordt een aardig kleurrijk paspoort! Je komt nog eens ergens met dit werk!

Verder gaat het leventje hier rustig door, ik maak steeds meer vrienden hier met collega's en nu ook concullega's, dus ik vermaak me hier wel!
Foto's uploaden ben ik nog steeds niet aan toegekomen, maar ik beloof jullie dat ik dit snel eens zal gaan doen!

  • 01 Februari 2009 - 19:04

    Ali:

    Haahahahah ahh vervloekte jongen:P
    Wat relax dat je mocht duwen, gelukkig was het niet hartje zomer met boven de 40graden. Vet dat je naar Petra bent geweest, dat lijkt mij zeer indrukwekkend :D
    Su6 met je auto's rustig aan he;)

  • 02 Februari 2009 - 07:43

    Rolf:

    Heej klinkt weer ernstig leuk allemaal:) Komen er ook weer fotos net als van de muur??

  • 02 Februari 2009 - 09:16

    Tom:

    Ha die Ernst,

    Zo te lezen is het aardig gek daar, radio`s met een groot gat erin en dan ook nog eens al die kapotte auto`s. Jij kan als 24jarige in ieder geval wel als een van de weinigen zeggen dat je al aan je vijfde auto toe bent.

    Op naar auto nummer zes!!!

    Ik ben wel benieuwd naar de foto`s, dus laat ons niet langer in spanning.

    Groeten Tom

  • 02 Februari 2009 - 18:10

    Esther:

    Tjonge Ernstjan, je doet lekker veel ervaring op met alle ellende van auto's zo. Niet alleen maar pret...
    Je verhaal uit Jordanië is wel weer mooi natuurlijk dus dat compenseert mooi.
    Snel weer eens bellen.

  • 03 Februari 2009 - 14:10

    Pien:

    Wat heb je toch een nare baan!!
    Vorige week dinsdag mijn vriendin Madelon uitgezwaaid naar Sharm el Sheik, maar bij nader inzien gingen zij en vriend met Hotelplan (concullega??) Heb wel geld voor dropjes meegegeven(heb nog niets van hen gehoord, dus....heb je ze gekregen??)
    Dus je hebt al 2 vinkjes achter de 7 wereldwonderen. Ik vraag mij meteen af, welke 5 anderen zijn er??

    Enniewee. Wat betreft JvdV. Er is zaterdag een 19e welp komen kijken. Zucht, de esta's hebben nu 13 geinstalleerden en 1 kijkertje. Verder gaat alles zijn JvdV gangetje: kamploopt nog niet echt, kampverkenning is 2 maanden uitgesteld. delgeren is nog niet echt aan de orde, maar Lars en Kayleigh gaan wel mee :-) Hun kamp is met pasen, Dus dat is dan wel weer heel erg leuk, voor ons en voor hen.

    He EJ de groeten maar weer,

    Pien :-)

  • 05 Februari 2009 - 10:37

    Erik:

    He Er, is die sphinx op die foto de sphinx waar Obelix de neus van gebroken heeft ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ernst-Jan

Deze website heb ik in het leven geroepen voor mijn stage die ik heb gelopen in het Howard Johnson Paragon Hotel in Beijing, China. Na een jaar in Nederland begon het weer te kriebelen, en ben ik als reisleider gaan werken in Sharm el Sheikh, Egypte. De baan bevalt, en brengt mij dit keer naar Kos, een van de Griekse eilanden. Op deze site ben ik natuurlijk weer te volgen!!! Kijk voor foto's van eerdere reizen ook eens op www.ernstjanvanveen.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 704
Totaal aantal bezoekers 65123

Voorgaande reizen:

22 April 2010 - 17 Oktober 2010

Representative op Kos

03 Januari 2009 - 17 Januari 2010

Representative in Sharm el Sheikh

13 April 2007 - 21 Oktober 2007

Stage in Beijing

29 Oktober 2010 - 30 November -0001

Solo Representative in Gambia

Landen bezocht: